برنامه مهاجرتی فدرال کارگران فنی و حرفه ای

کارگران فنی و حرفه ای

Federal Skilled Trades Program (FSTP)  برای آن دسته از متقاضیان است که در مشاغل مورد نیاز فنی حرفه ای کانادا سابقه کار دارند. برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی و حرفه‌ ای

 مدرک فنی و حرفه‌ ای علاوه بر سابقه کار باید شرایط دیگری هم داشته باشید. در ادامه این مقاله به توضیح بیشتر در مورد این برنامه می‌پردازیم.

شرایط مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

سابقه کار

متقاضی باید در طول ۵ سال قبل از ارائه‌ی درخواست در این برنامه، حداقل ۲ سال به صورت تمام وقت یا معادل نیمه وقت آن در مشاغل مورد نیاز فنی و حرفه‌ای کانادا سابقه کار داشته باشد.

  • سابقه کار تمام وقت: حداقل ۳۰ ساعت در هفته به مدت ۲ سال و در مجموع ۳,۱۲۰ ساعت.
  • سابقه کار نیمه وقت: برای مثال ۱۵ ساعت در هفته به مدت ۴ سال و در مجموع ۳,۱۲۰ ساعت.
  • سابقه کار در بیش از یک شغل فنی و حرفه‌ای: حداقل ۳۰ ساعت در هفته به مدت ۲ سال و در مجموع ۳,۱۲۰ ساعت در بیش از یک شغل فنی و حرفه‌ای.

نمونه سابقه کار قابل قبول: اکرم به عنوان آشپز بیمارستان به مدت ۳۵ ساعت در هفته مشغول به کار است و هفته‌ آینده یکسال است (۱۲ ماه) که او در این موقعیت شغلی کار کرده است. اکرم قبل از اینکه در این بیمارستان به عنوان آشپز مشغول به کار شود به عنوان کارآموز در یک نانوایی هفته‌ای ۳۰ ساعت برای ۱۲ ماه کار کرده است. با این حساب مجموع سابقه کاری اکرم در مشاغل فنی و حرفه‌ای مورد نظر کانادا به ۳,۱۲۰ ساعت در طول ۲۴ ماه (۲ سال) می‌رسد.

نمونه سابقه کار غیر قابل قبول: علی به عنوان نصاب آسانسور هفته‌ای ۴۰ ساعت کار می‌کند. ماه آینده ۲۰ ماه است که سینا در این موقعیت شغلی مشغول بوده است و ساعت‌های کاری او در مجموع به ۳,۲۰۰ ساعت می‌رسد. اما با توجه به اینکه علی این سابقه کار را در طول کمتر از ۲ سال (۲۴ ماه) به دست آورده فعلا برای این برنامه واجد شرایط نیست و باید صبر کند.

دو نکته در مورد سابقه کاری

  • ساعات کاری بیشتر از ۳۰ ساعت در هفته محاسبه نمی‌شود.
  • سابقه کاری باید حتما با حقوق یا کمیسیون باشد.

داشتن تمام شرایط لازم برای اشتغال در شغل فنی و حرفه‌ای

متقاضی باید تمام شرایط لازم برای اشتغال در شغل فنی و حرفه‌ای مورد نظر را طبق ناک های شغلی کانادا داشته باشد.

برای مثال اگر طبق سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا برای اشتغال در شغل فنی و حرفه‌ای مورد نظر، نیاز به گواهینامه یا سابقه کاری خاصی است متقاضی باید شرایط لازم را داشته باشد.

جاب آفر یا گواهی احراز صلاحیت

برای واجد شرایط بودن در این برنامه یا باید جاب آفر داشته باشید یا گواهی احراز صلاحیت در شغل فنی و حرفه‌ای مورد نظر را از مقامات مربوطه دریافت کرده باشید.

جاب آفر

جاب آفر باید تمام وقت، با حقوق، در مشاغل فنی و حرفه‌ای کانادا و برای حداقل یک سال متوالی شامل حداقل ۳۰ ساعت کار در هفته باشد. جاب آفر را می‌توان از یک یا دو کارفرمای کانادایی دریافت کرد. جاب آفر یا باید LMIA داشته باشد یا معاف از LMIA باشد.

  • کارفرما یا کارفرمایانی که جاب آفر می‌دهند باید LMIA دریافت کرده باشند یا اگر در زمان درخواست مشغول به کار در مشاغل فنی و حرفه ای در کانادا هستید، ورک پرمیت شما باید LMIA داشته باشد و باید برای کارفرمایی که در ورک پرمیت نامش نوشته شده است مشغول به کار باشید.

نکته: زمانی که برای این برنامه اپلای می‌کنید باید قانونی در کانادا مشغول به کار باشید و وضعیت قانونی خودتان را تا زمان دریافت اقامت دائم حفظ کنید.

  • کارفرما یا کارفرمایان فعلی باید جاب آفری حداقل به مدت یک سال و تمام وقت در شغلی مشابه شغل فعلی (با ناک مشابه) به شما ارائه دهند یا باید ورک پرمیت معتبری برای کار در یکی از مشاغل فنی و حرفه‌ای داشته باشید که معاف از LMIA باشد و در زمان درخواست برای کارفرمایی که نامش در ورک پرمیت ذکر شده مشغول به کار باشید. حداقل یکسال تمام وقت یا معادل نیمه وقت برای کارفرما یا کارفرمایانی که در ورک پرمیت نامشان ذکر شده و به شما جاب آفر داده‌اند کار کرده باشید و از کارفرما یا کارفرمایان، جاب آفر معتبری برای حداقل یک سال بعد از صدور مدرک اقامت دائم دریافت کرده باشید.

لطفا به مثال‌های زیر توجه کنید. در هر دو مثال فرض بر این است که جاب آفر، یا LMIA دارد یا معاف از LMIA است.

جاب آفر مورد قبول: دو کارفرمای کانادایی به نیما جاب آفر در موقعیت شغلی اپراتوری تجهیزات سنگین داده‌اند. هر دو کارفرما به نیما جاب آفر برای ۱۶ ساعت در هفته به مدت حداقل یک سال را داده‌اند.

جاب آفر غیر قابل قبول: یک شرکت ساختمانی کانادایی به فربد جاب آفر به عنوان لوله کش را داده است. اما ساعت کاری جاب آفر، ۲۵ ساعت در هفته است.

گواهی احراز صلاحیت

گواهی احراز صلاحیت ثابت می‌کند که برای کار در مشاغل فنی و حرفه‌ای در کانادا مهارت کافی دارید یعنی آزمون لازم برای دریافت این گواهی را با موفقیت گذرانده‌اید و تمام شرایط لازم برای کار در شغل فنی و حرفه‌ای مورد نظر را دارید. این گواهی توسط مراجع مربوطه در استان یا دولت فدرال صادر می‌شود.

برای دریافت گواهی احراز صلاحیت در مشاغل فنی و حرفه‌ای در کانادا، مراجع مربوطه در استان یا دولت فدرال شما را ارزیابی می‌کنند و اگر واجد شرایط باشید می‌توانید در آزمون مربوطه برای دریافت گواهی شرکت کنید.

برای شرکت در آزمون گواهی احراز صلاحیت باید به صورت حضوری به مراجع مربوطه در استان مورد نظر مراجعه کنید اما ممکن است لازم باشد قبل از اینکه در آزمون شرکت کنید توسط کارفرما در کانادا آموزش دیده باشید. پروسه‌ی شرکت در این آزمون و دریافت گواهی در استان‌های کانادا متفاوت است و هر استان فرآیند مربوط به خود را دارد.

مدرک تحصیلی

برای درخواست در برنامه‌ مهاجرت به کانادا با مدرک فنی و حرفه‌ای به مدرک تحصیلی خاصی نیاز ندارید.

اما با مدرک تحصیلی کانادایی یا گزارش ارزیابی مدرک تحصیلی غیر کانادایی (ECA)، می‌توانید امتیاز CRS خود را افزایش دهید تا شانس بیشتری برای دریافت دعوتنامه داشته باشید.

گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی غیر کانادایی توسط موسسات مختلفی صادر می‌شود. یکی از موسساتی که این گزارش را صادر می‌کند موسسه‌ WES است.

توانایی مالی

برای اقدام از طریق این برنامه باید بر اساس تعداد افراد خانواده، توانایی مالی لازم را داشته باشید.

اما اگر در زمان درخواست به صورت قانونی در کانادا کار می‌کنید یا از کارفرمای کانادایی جاب آفر دریافت کردید، لازم نیست تا توانایی مالی خود را ثابت کنید.

تعداد اعضای خانواده تمکن مالی مورد نیاز (دلار کانادا)

۱ ۱۳,۲۱۳

۲ ۱۶,۴۴۹

۳ ۲۰,۲۲۲

۴ ۲۴,۵۵۳

۵ ۲۷,۸۴۷

۶ ۳۱,۴۰۷

۷ ۳۴,۹۶۷

برای هر عضو اضافی دیگر ۳,۵۶۰

شرایط سنی

برای درخواست در این برنامه، محدودیت سنی وجود ندارد اما طبیعتا با افزایش سن در سیستم اکسپرس انتری، امتیاز از دست می‌دهید. پس اگر برای این برنامه واجد شرایط هستید، زودتر دست به کار شوید.

سطح زبان

برای واجد شرایط بودن در این برنامه باید طبق جدول زیر توانایی زبان خود را ثابت کنید.

زبان توانایی حداقل سطح

انگلیسی Speaking and listening CLB 5

انگلیسی Reading and writing CLB 4

فرانسوی Speaking and listening NCLC 5

فرانسوی Reading and writing NCLC 4

توجه: آزمون‌های مورد قبول در انگیسی CELPIP – General یا IELTS General و آزمون‌های مورد قبول در فرانسوی TEF Canada یا TCF Canada هستند. همچنین در زمان ارائه‌ درخواست، نمره‌ زبان نباید برای بیشتر از دو سال قبل باشد.

  • مشاغل مورد نیاز فنی حرفه ای برای مهاجرت کاری به کانادا

سابقه کاری باید در لیست مشاغل NOC کانادا جزو گروه‌های زیر باشد:

گروه مشاغل مثال

گروه اصلی کد ۷۲ مشاغل صنعتی، الکتریکی و ساختمانی مانند: پیمانکاران سیستم‌های برقی، نجاران، آهنگران

گروه اصلی کد ۷۳ مهارت‌های نگهداری و فعالیت ماشین آلات مانند: تعمیرکاران اتوبوس و کامیون، نصابان آسانسور، اپراتوران جرثقیل

گروه اصلی کد ۸۲ مشاغل مختص به ناظران و مشاغل فنی و حرفه‌ای در زمینه منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات مرتبط مانند: مزرعه داران، سرپرستان گلخانه‌ها، پیمانکاران باغبانی

گروه اصلی کد ۹۲ مشاغل تولید و فرآوری، کارخانجات و ناظران تاسیسات و اپراتورهای کنترل مرکزی مانند: کارگران فرآوری محصولات لبنی، کارگران کارخانه فرآوری پلاستیک

گروه اصلی کد ۶۳۲ آشپزان و سرآشپزان مانند: آشپزان کارآموز، آشپزان بیمارستان، سرآشپزان

گروه اصلی کد ۶۳۳ قصابان و نانوایان مانند: قصابان خرده فروش، قصابان سوپرمارکتها، تزئین کنندگان کیک و شیرینی، نانوایان کارآموز

مدارک مورد نیاز مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

 

قبل از اقدام از طریق این برنامه باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • پاسپورت
  • نمره‌ی زبان
  • مدرک تحصیلی کانادایی یا گزارش ارزیابی مدارک غیر کانادایی
  • جاب آفر (در صورت وجود)
  • مدارک مربوط به اثبات سابقه کاری
  • گواهی احراز صلاحیت (در صورت وجود)
  • مدارک اثبات توانایی مالی

بعد از دریافت دعوتنامه از فدرال باید مدارک زیر را نیز ارسال کنید:

  • گواهی عدم سوء پیشینه از هر کشوری که بعد از ۱۸ سالگی بیشتر از ۶ ماه در آن اقامت داشته‌اید.
  • گزارش تست پزشکی
  • شناسنامه به همراه ترجمه‌ جدید
  • تکمیل فرم‌های لازم

پروسه‌ مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

مرحله اول

واجد شرایط بودن برای اقدام در این برنامه

مرحله دوم

ایجاد پروفایل در سیستم اکسپرس انتری و ورود به pool

مرحله سوم

دریافت ITA از فدرال بر اساس امتیاز CRS

مرحله آخر

ارسال مدارک PR و انتظار برای تصمیم نهایی فدرال

آمار متقاضیان دعوت شده برنامه نیروی کار فنی حرفه ای کانادا

ذیلا تعداد دعوتنامه‌های ارسال شده برای متقاضیان برنامه FSTP یا همان فدرال اسکیل ترید کانادا را در پنج سال گذشته مشاهده می‌کنید:

تعداد متقاضیان دعوت شده در برنامه FSTP

۲۰۱۵ 1,845

۲۰۱۶ 1,315

۲۰۱۷ 345

۲۰۱۸ 315

۲۰۱۹ 120

۲۰۲۰ 195