تحصیل در کانادا

ویزای تحصیلی و دانش آموزی

 شرایط لازم برای پذیرش تحصیلی کانادا در دانشگاه ها و کالج‌ها

  1. داشتن شهریه یک سال تحصیل در کانادا .

  2. با تمکن مالی هزینه زندگی یک سال را به سفارت نشان دهید.

  3. نمره زبان مورد نظر دانشگاه را بگیرید یا در دوره زبان دانشگاه شرکت کنید.

  4. معدل شما برای کالج ۱۲ و برای دانشگاه ۱۳ به بالا باشد.

ادامه تحصیل در کانادا در یک نگاه

زندگی مقرون به صرفه و هزینه تحصیل در کانادا

دانشگاه‌های بسیار معتبر در کانادا

برای کل اعضای خانواده امکان دریافت ویزای همراه کانادا

پس از تحصیل امکان دریافت اقامت دائم کانادا

امکان کار همزمان با تحصیل

می توانید از مزایای بورسیه های مختلف دولتی و دانشگاهی در کانادابهره مند شوید.

در قبال پرداخت شهریه امکان باز پس گرفتن تخفیفات مالیاتی

تصمیم موقت کانادا در راستای صدور اجازه تحصیل آنلاین پیش از دریافت استادی پرمیت، این کشور را مقصد دو چندان جذابی برای دانشجویان بین‌المللی کرده است. کانادا در کمال سخاوتمندی این دوره را جزو ویزای کار پس از تحصیل به حساب خواهد آورد.

مزایای تحصیل در کانادا

هزینه دانشجویی و شهریه در کانادا به نسبت انگلیس، استرالیا و آمریکا تا ۴۰٪ ارزانتر است.

اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا.

سیستم آموزشی کانادا بسیار با کیقیت و دقیق است و حتی دانشگاه‌های با رنکینگ ضعیف‌تر هم برنامه قوی آموزشی دارند.

دانشجویان امکان کار پارت تایم در ایام تحصیل و امکان کار کامل (فول تایم) در ایام غیر تحصیلی را دارند.

ویزای کار همسر: شما می توانید با خیال راحت درس بخوانید چون همسرتان اجازه کار تمام وقت دارد.

تحصیل رایگان فرزندان: بله واقعیت دارد. یکی از والدین دانشجو باشند، تحصیل فرزندانشان در مدارس کانادا رایگان خواهد بود.

در کانادا پس از تحصیل به ازای مبلغ پرداخت شهریه از معافیت های مالیاتی برخوردار می‌شوید.

سهولت دریافت پاسپورت به دلیل احتساب روزهای اقامت تحصیلی درکانادا ( روزهای مورد نیاز برای اخذ پاسپورت تا سقف یک سال).

یکی از امن ترین کشورهای دنیا برای زندگی کانادا است.

دانشجو شدن باعث تقویت زبان انگلیسی یا فرانسوی شما می شود .

 تمام پروسه اخذ پذیرش تحصیلی و تمامی پروسه ویزای دانشجوی از طریق مشاور رسمی مهاجرت به کانادا آقای نوید محمودی صهبا، عضو سازمان CICC انجام میشود.

آیا شرایط تحصیل در کانادا را دارید؟

صرف نظر از اینکه در چه مقطعی قصد تحصیل را دارید، ابتدا باید اپلای کنید. معمولا شرایط معدل، شرایط درسی و شرط زبان پیش نیاز های اپلای برای مدرسه یا دانشگاه یا کالج ها هستند.

چنانچه در اکثر مراکز آموزشی شرایط کامل را نداشته باشید، می‌توانید از امکان اپلای کاندیشنال (اپلای مشروط) استفاده نمایید.. در این حالت برای شما نامه پذیرش مشروط صادر می کنند و شما می توانیدپیش نیازهای لازم را تا زمان اعلام شده ارائه نمایید.

پیش‌ شرط‌های اولیه اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس روزانه یا شبانه روزی‌؟ مدارس خصوصی یا دولتی؟‌ این تصمیم واقعا سردرگم کننده است. اصولاً شرایط تحصیل در مدارس کانادا کم و بیش یکسان است. در کانادا برخلاف ایران دانش آموزان بر اساس سن رده بندی نمی‌شوند. اکثر مدارس جدولی دارند و با جایگاه سن شما در آن مشخص می‌ شود در کدام پایه می‌توانید تحصیل کنید.

 اگر سطح زبانی شما کافی نباشد، همه مدرسه‌ها دوره های تقویت زبان دارند که گاهی اوقات رایگان و گاهی با شهریه های مجزا قابل استفاده هستند. نظام فارغ التحصیلی از مدارس کانادا هم با ایران متفاوت است و براساس واحدهای درسی گذرانده شده در پایه دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستان خواهد بود. نسبت به رشته انتخابی در دانشگاه باید واحدهای مربوطه را در مدرسه بگذرانید.

شرایط ادامه تحصیل در کالج های کشور کانادا با داشتن دیپلم ایران

کالج ها به مراکزی گفته می‌شوند که در آن‌ سیستم آموزشی بیشتر عملی بوده و کمتربه صورت تئوری آموزش می‌دهند.طول مدت اموزش دوره‌های موجود در کالج‌های کانادا بین یک تا دو سال می‌باشد و برای ورود نیاز به داشتن دیپلم از دبیرستان های ایران یا کانادا دارید . سطح زبان در بیشتر کالج‌های کانادا آیلتس ۵.۵ تا ۶.۵ است و در صورت ضعیف تر بودن زبان امکان گذراندن دوره‌های تقویتی پیش از دوره اصلی وجود دارد.

همچنین شرایط سنی خاصی برای ورود به کالج‌های کانادا، پیش بینی نشده است مثلا دانشجوی ۵۵ ساله نیز می تواند در کالج‌ کند، چرا که کالج ها بیشتر روی آماده سازی شما برای شغل خاصی تمرکز دارند، ورود به آن‌ها سن و سال نمی‌شناسد. ولی اول باید ویزای کانادا را بگیرید.

تحصیل در کالج، پلی برای تحصیل در دانشگاه

شما می‌توانید از کالج بعنوان پل ارتباطی بین دبیرستان و دانشگاه استفاده کنید. دو عامل خیلی مهم برای انتخاب کالج ها را باید مد نظر قرار داد:

۱کالج ها کلاس‌های خلوت تری نسبت به دانشگاه‌ها دارند

 کالج ها به نسبت دانشگاه ها محیط کوچک‌تری دارند و تعداد دانشجویان در کلاس‌ها کمتر است که این فرصت بسیار خوبی برای سریع وفق یافتن با محیط آکادمیک و آمادگی دانشجویان خواهد بود. بنابراین کالج ها بهنوان برطرف کننده شوک ورود به محیط دانشگاه ایفای نقش می کنند.

۲ترکیب کالج و دانشگاه با برنامه یکسال کالج سه سال دانشگاه یا دو سال کالج دو سال دانشگاه

دو سناریو واقعی رو بگذارید مقایسه کنیم. آرش وپارسا هر دو ۱۹ سال دارند و قصد تحصیل در رشته مهندسی دانشگاه یورک را دارند. دانشگاه یورک سالانه در حدود سی هزار دلارشهریه دارد.

چگونه پارسا سی و دو هزار دلار صرفه جویی کرد؟

آرش مستقیم وارد یورک شده و ۴ سال هر سال سی هزار دلار پرداخت میکند. مجموعا برای مهندسی کامپیوتر صد و بیست هزار دلار پرداخت میکند

پارسا پس از مشورت با ما مسیر دیگری رو انتخاب میکند. پارسا وارد کالج سنکا شده و دو سال تحصیل و سپس دو سال بعدی را در دانشگاه یورک تحصیل میکند و در همان رشته مهندسی کامپیوتر فارغ التحصیل میشود. پارسا دو سال شهریه چهارده هزار دلاری و دو سال سی هزار دلاری را پرداخت کرده که مجموعا هشتاد و هشت هزار دلار برای مهندسی کامپیورتر پرداخت شد. یعنی با همین برنامه ریزی ساده، پارسا سی و دو هزار دلار ذخیره کرد.

شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا

در کانادا دانشجویان بین‌المللی میتوانند هم در دانشگاه‌های خصوصی و هم در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنند. طبیعتاً نسبت به رنکینگ(رتبه دانشگاه) و رقابت، هر دانشگاه شرایط متفاوتی برای ورود دانشجویان وضع کرده است.

مثلا برای وارد شدن به دانشگاه تورنتو برای فوق لیسانس رشته مهندسی مکانیک شما نیاز به آیلتس ۷ و همچنین معدل پانزده به بالا و همچنین توصیه نامه های خوب دارید. خب مسلما این سخت هست.

اماجایی برای نگرانی وجود ندارد، با توجه به تنوع زیاد دانشگاه‌ها و همچنین با توجه به هدف وسطح درسی و علاقه مندی شما، از این سبد محصول خوبی را برای شما می‌شود انتخاب کرد. فقط لازم هست به شرایط تحصیلی، نمره زبان و بودجه و هدف آینده خودیک نگاه واقعی بیندازید. در این موارد دانشگاه شما رابطور اتوماتیک انتخاب میکند..

پیش نیاز لازم برای پذیرش لیسانس در کشور کانادا

معدل ۱۲ به بالا در دیپلم دبیرستان

نکات مهم برای تحصیل لیسانس در کانادا:

۱برای اینکه شهریه پایین‌تری پرداخت کنید اولویت خود را برای رنکینگ بهتر نگذارید.

۲یکی از راههایی که کمک میکنند هزینه شما پایین بیاید شناخت بهتر برنامه انتقال بین کالج ها و دانشگاه‌ها است .

۳حتما با یک مشاورتحصیلات صحبت کنید قبل ازانتخاب رشته که اشتباهی مرتکب نشوید.

۴شرایط اقامت بعد از تحصیل را در رشته و دانشگاه مورد نظرتان بررسی کنید.

پیش نیاز پذیرش لازم برای تحصیلی در مقطع فوق لیسانس در کانادا

شما باید معدل بیشتر از ۱۳ و برای رشته‌های علوم آیلتس ۶.۵ ، برای رشته‌های مهندسی نمره زبان ۶ و برای رشته‌های مدیریت نمره زبان ۵.۵ داشته باشید.

نکات مهم برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا:

۱برای اینکه شهریه پایین‌تری پرداخت کنید اولویت خود را برای رنکینگ بهتر نگذارید.

۲حتما با یک مشاورتحصیلات صحبت کنید قبل ازانتخاب رشته که اشتباهی مرتکب نشوید.

۳شرایط اقامت بعد از تحصیل را در رشته و دانشگاه مورد نظرتان بررسی کنید

پیش نیاز پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا در کانادا

معدل ۱۴ به بالا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، آیلتس ۶.۵ به بالا و شرایط آکادمیک قوی

نکات مهم برای تحصیل دکترا در کانادا:

۱مبلغ بورسیه ملاک عمل شما نباشد. درصورت اخذ پذیرش موفقیت بزرگی کسب کرده اید. معمولا نوعی از بورسیه را اتوماتیک خواهید داشت.

۲نمره زبان را جدی بگیرید. بدون نمره زبان شانسی ندارید.

۳داشتن مقاله بسیار مهم است، حتما یک یا چند مقاله خوب درمجله ها و ژورنال های معتبرعلمی مربوطه به چاپ برسانید.

مدرک زبان لازم برای تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کشور کانادا داشتن مدرک زبان قطعا بسیار مهم است. البته بدون داشتن مدرک زبان هم می‌توان برای تحصیل در کانادا اقدام کرد ولی قویاً پیشنهاد میشود که قبل از اعزام به کانادا تا حد ممکن زبان انگلیسی خودتان را تقویت کنید.

بر کسی پوشیده نیست که مهارت زبانی قوی، تاثیر چشمگیری بر اعتماد به نفس، دوست یابی و افزایش شانس کاریابی و در مجموع زندگی بهتر در کانادا خواهد گذاشت. چنانچه به هر دلیل هنوز قانع نشده اید و می خواهید بدون مدرک زبان اپلای کنید، ناامید نباشد. راهکار شما اخذ پذیرش کاندیشنال است. یعنی چه؟‌ یعنی شما پذیرش می‌گیرید ولی مشروط به دوره زبان که باید در کانادا بگذرانید.

رابطه سن و پذیرش در مراکز تحصیلی

سن هیچ محدودیتی برای اپلای کردن شما نخواهد بود و بطورکلی مراکز تحصیلی کانادا نمی‌توانند بدلیل سن، کسی را رد کنند؛ زیرا اینکار به نوعی discrimination یا تبعیض به حسلب می آید و در کانادا جرم است. بنابراین از مرحله اپلای و پذیرش، بدون دردسر عبور می‌کنید. اما خبر بد این است که حتی اگر از دانشگاه مک گیل هم پذیرش بگیریم ولی ویزا نداشته باشیم بی فایده است. ویزای کانادا همانند پلی است که همه متقاضی‌ها باید از روی آن عبورکنند و راهکار دیگری هم وجود ندارد.  بنا بر این  اینکه از قدیم گفتن: “ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه‌ست!” در مورد پذیرش تحصیلی هم همینطور است.

رابطه سن و ویزا دانشجویی

یکی از مواردی که روی احتمال صدور ویزا تاثیر مستقیم دارد سن شماست . در مرحله ویزا، امور به دست آفیسر اداره مهاجرت کانادا می افتد که به اندازه وزیر اداره مهاجرت قدرت دارد. آفیسر به تنهایی می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا ویزا صادر شود یا خیر. این جا است که سن یک فاکتور موثرو مهمی خواهد بود.

چگونه آفیسر ها در ریجکت کردن فاکتور سن را در نظر می‌گیرند؟‌

آفیسر اداره مهاجرت امکان ریجکت کردن ویزای تحصیلی کانادا را تنها به دلیل سن بالا نخواهد داشت چون این نیز تبعیض بوده و جرم محسوب می‌شود ولی در مرحله ویزا ترکیب فاکتورهای مختلف، آفیسر را به این نتیجه می‌رساند (در اینجا کاری به درست یا غلط بودن نتیجه نداریم). یعنی فاکتور سن به تنهایی میتواند آفیسر را به این نتیجه برساند که قصد واقعی شما تحصیل نبوده و با هدف دیگری وارد کشور کانادا می‌شوید و این برای ریجکت کردن پرونده کافی می باشد.

نتیجه گیری

سن به تنهایی نمی‌تواند فاکتوری برای ریجکت شدن باشد ولی سن بالا می‌تواند نشان دهد که هدف و قصد واقعی فرد تحصیل نیست. باید اشاره کنیم که نحوه نامه دفاعیه وکیل پرونده در دفاع از این فاکتور بسیار تعیین کننده است.

شهریه تحصیل در کانادا چقدر است؟‌

شهریه تحصیل را نسبت به مقاطع تحصیلی و مرکز آموزشی مورد نظر تفکیک مینماییم:

شهریه تحصیل در مدارس روزانه و دولتی کانادا                                  سالانه بین ۱۳ تا ۱۶ هزار دلار کانادا

شهریه تحصیل در مدارس خصوصی و روزانه کانادا                            سالانه بین ۱۳ تا ۲۵ هزار دلار کانادا

شهریه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا                                    سالانه بین تا ۶۰ هزار دلار کانادا

شهریه تحصیل در کالج های کانادا                                     سالانه بین ۱۲ تا ۱۷هزار دلار کانادا

شهریه تحصیل در دانشگاه های کانادا                                             سالانه بین ۱۵ تا ۳۰ هزار دلار کانادا

شهریه تحصیل در دانشگاه های تاپ رنکینگ کانادا در مقطع کارشناسی    سالانه بین ۲۵ تا ۴۵ هزار دلار کانادا

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟

حدود ۶۰٪ از هزینه زندگی کردن در کانادا را برای اجاره در نظر بگیرید. با توجه به هزینه اجاره و خورد و خوراک در کانادا و سایر هزینه‌ها مثل حمل و نقل و ….، به طور میانگین برای شهرهای کوچک باید در حدود ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار و در شهرهای بزرگ تر ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در نظر گرفت.باید توجه داشته باشد که این مبلغ صرفا برای زندگی دانشجویی است.

نحوه زندگی شما؟‌

انتخاب با شماست زندگی در شهرهای بزرگ‌تر هزینه زندگی بالاتر است ولی فرصت شغلی بیشتر! یا زندگی در شهرهای کوچکتر و صمیمی‌تر با هزینه زندگی کمتر و فرصت های کم تر! .

کانادا کشور بسیار گسترده و بزرگ است که برای هر نوع سلیقه‌ای پیشنهادی دارد. انتخاب بهتربستگی به شما و توانایی‌ و روحیات و سلیقه شما دارد. برای فردی ممکن است زندگی در شهر ویکتوریا با جمعیت کمتر و هزینه‌های کمتر مناسب باشد، در حالی که برای فرد دیگری زندگی در شهر تورنتو که بسیار شلوغ‌‌ وپر جنب و جوش و طبیعتاً گرانتر است مناسب‌ باشد.

سبک زندگی

موضوع دیگر، سبک زندگی انتخابی شما است. اگر از پایین آوردن هزینه‌ها صحبت ‌کنیم، در این زمینه هندی‌ها متبحر هستند. گاهی اوقات چهار خانواده در یک خانه با هم زندگی می‌کنند و طبیعتاً اینکار هزینه‌ها را به شدت پایین می آورد. در فرهنگ ایرانی‌ها این موضوع موضوغیت ندارد؛ برای همین برای محاسبه هزینه زندگی باید با میانگین خانه‌های دانشجویی پیش برویم. یعنی هر خانه را یک خانواده اجاره می کند.

شرایط بورسیه تحصیل در کانادا

ابتدا باید گفت که گرفتن بورس تحصیلی در کانادا راحت نیست و بسیار بستگی به شرایط تحصیلی هر فرد خواهد داشت. به تفکیک مقاطع تحصیلی، در اینجا شرایط گرفتن بورس تحصیلی کانادا را بررسی می‌کنیم.

 فقط توجه داشته باشید به این موضوع که بورس شتری نیست که در خونه هر کسی بخوابه. حتی اگر شرایط بورسیه را دارید ، حتما سایت‌های دانشگاه را زیر و رو کنید و ازطریق لینک‌هایی که معرفی می‌کنند درخواست بدهید.

بورسیه تحصیلی مدرسه و کالج کانادا

گرفتن بورس تحصیلی در مقاطع مدارس و کالج های کانادا تقریبا محال است و قویاً پیشنهاد می‌کنیم اگر به این فکر هستید کامل از این فکر خارج شوید.

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی کانادا (شانس کم)

اخذ بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی کانادا، به اندازه مقطع مدرسه غیر ممکن نیست، اما بسیار محدود است. در صورتی که نابغه هستید و رکورد تحصیلی بسیار قوی دارید به طور مثال معدل بالای ۱۹ و آیلتس ۷ ، ممکن است نوعی از بورس را به عنوان تخفیف در شهریه دریافت نمایید. مثلا ما مواردی داشته‌ایم که بین پنج تا ده هزار دلار از شهریه کاهش پیدا کرده است.

راه دیگر برای گرفتن بورس تحصیلی در مقطع لیسانس کانادا این است که نمرات شما در دانشگاهی که هستید بسیار عالی باشند و به همین خاطر، بورس هایی در حد دو تا پنج هزار دلار بگیرید.

بورسیه تحصیلی درمقطع کارشناسی ارشد کانادا شدنی

اخذ بورس در مقطع فوق لیسانس کانادا اصلاً و ابداً دور از ذهن نیست. شرایط بورس هر رشته با رشته دیگر در این مقطع متفاوت است. به طور کلی در رشته های علوم و مهندسی شانس بالاتری برای گرفتن بورسیه از دانشگاه های کانادا وجود دارد. و لی در رشته های مدیریت شانس گرفتن بورسیه کانادا بسیار پایین‌تر است.

برای گرفتن پول از دانشگاه یا استاد شما باید از نظر تحصیلی و علمی در مقاطع قبلی بسیار قوی بوده باشید.داشتن معدل بالای ۱۴ و نمره آیلتس بالای ۶.۵ و همچنین داشتن مقاله علمی حداقل هایی است که باید روی میز داشته باشید که بتوانید به موضوع بورس فکر کنید.

بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری کانادا بسیار محتمل

این مورد بسیار محتمل است. اصولاً خود دانشگاه‌ها چند نوع فاندینگ را به شما ارایه می‌دهند و معمولاً یک یا چند نوع از فاندینگ ها را دریافت میکنید بعد از اینکه درخواست شما برای پذیرش دکتری پذیرفته شود،

در کانادا تقریبا تمام دانشجویان دوره دکتری نوعی از فاند را دارند این تجربه ما است بعد از دیدن صدها پرونده. این بسیار عجیب است چنانچه دانشجوی دکترا در کانادا هیچ نوع از دریافتی را نداشته باشد. مبلغ فاندینگ بسیار بستگی به دانشگاه، دپارتمان و حتی استاد راهنمای شما در کانادا خواهد داشت. بعد از اپلای و گرفتن پذیرش دکتری در کانادا جزییات تمام این موارد مشخص خواهد شد.

به طور مثال:در دانشگاه سایمون فریزر دانشجویان دوره دکترا در دپارتمان مهندسی معمولا سالانه بیست و شش هزار دلار کانادا فاند دریافت میکنند که از این مبلغ در حدود ده هزار دلار آن را برای شهریه پرداخت می‌کنند . به طور متوسط در همین دانشگاه دانشجویان دکتری از کارهای تحقیق و ریسرچ دو هزار دلار هم درآمد جانبی دارند.

مراکز آموزشی معتبر کانادا

در کانادا بیشتر از ۱۵۰۰ مرکز آموزشی معتبر وجود دارد که شرایط درخواست ویزای دانشجویی از نظر اداره مهاجرت را دارند. هر کدام از این مراکز یک کد دارند که برای مورد تایید بودن دیالآی ضروری است. داشتن شماره DLI برای درخواست ویزا ضروریست.

چطور از رتبه مراکز آموزشی مورد نظر مطمئن شویم؟‌

برای این که خیال شما را کمی راحتتر کنیم باید اشاره کنیم که دولت کانادا برای ایجاد عدالت و دسترسی همه افراد به سیستم آموزشی مناسب، همواره از معتبر بودن برنامه های آموزشی این مرکز اطمینان کسب می‌کند. پس صرف نظر از رنکینگ مراکز، همه کالج ها و دانشگاه ها دارای یک استاندارد اولیه مورد قبول هستند.

یعنی هیچ تفاوتی بین مراکز نیست؟

درست است که دانشگاه هایی مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه واترلو، دانشگاه سایمون فریزر، دانشگاه مونترال، دانشگاه کوئینز، دانشگاه دالهاوزی و دانشگاه مک مستر از نظر رنک بسیار قویتر هستند ولی این اصلا به این معنی نیست که تحصیل در بسیاری از دانشگاه های دیگر کم اعتبار است.

پس خیلی روی این موضوع وسواس به خرج ندهید و بر اساس واقعیت های موجود در پرونده خود درخواست کنید. هیچ کارفرمایی در کانادا، دانشگاه یا کالج شما را سوال نخواهد کرد، پس نگران این موضوع نباشید و روی افزایش مهارت های خود متمرکز شوید.

و البته باید توجه داشته باشید که کالج های دولتی کانادا هم حداقل های آموزشی را رعایت می‌کنند. بیش از ۱۵۰ کامیونیتی کالج در کانادا دوره های آمادگی مشاغل را ارائه می‌کنند که شما را برای بازار کار هدف گیری شده ای آماده خواهند کرد.

اپلای در کالج یا دانشگاه؟

انتخاب تحصیل در دانشگاه‌ها یا تحصیل در کالج های کانادا آنقدر دشوار نیست. فقط روی اهداف خود متمرکز شوید و همچنین مسیر گرفتن ویزای کار بعد از تحصیل کانادا و اقامت بعد از تحصیل در کانادا را نسبت به انتخابیتان بیشتر بررسی کنید.

اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارید، دانشگاه ها گزینه بهتری هستند.

اگرزیاد اهل درس و مشق نیستید و بیشتر دوست دارید کاربردی یاد بگیرید، کالج ها گزینه مورد نظر شما هستند.

اگر می خواهید هزینه تحصیلتان پایین ترین حالت ممکن باشد، کالج ها معمولا هزینه های پایین تری دارند.

اگر اولویت کاریتان، تنوع شغلی بیشتر و مشاغل ساده تر با حقوق متوسط هستند، کالج ها گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

مرکز آموزشی ایده‌آل ام را چطور پیدا کنم؟

شما می توانید ساعت‌های طولانی تحقیق و بررسی کنید و در پایان با آزمون و خطا رشته تحصیلی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و همیشه نگران باشید که آیا انتخاب درستی داشتید یا خیر ! و یا این کار را به متخصصین بسپارید.

ویزای دانشجویی

پروسه اپلای برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا یا ویزای دانش آموزی کانادا با تکمیل فرم‌های اداره مهاجرت، تهیه مدارک مورد نیاز به همراه تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا و آپلود آن‌ها در سیستم اداره مهاجرت آغاز می‌شود.

در ادامه و پس از انگشت نگاری در یکی از دفاتر وک VAC، منتظر می‌مانید تا یکی از مهمترین روزهای زندگی شما از راه برسد و ویزای خودتان را دریافت کنید. البته ممکن است در این روز از ریجکت شدن ویزای کانادا خود با خبر شوید و یکی از روزهای دراماتیک شما باشد.

برای اینکه این روز رو تبدیل به روز بهتری کنید، باید تلاش کنید تمام قدم‌ها را درست بردارید. با یک سناریو دقیق و حرفه ای، نوشتن یک استادی پلان استادانه و ارائه مدارک و مستندات کافی جلوی هر نوع شک و تردید آفیسر در این که شما دانشجوی واقعی هستید را بگیرید.

پس از پاس درخواست کانادا ویزا را دریافت کنید

پس از دریافت تاییدیه ویزا یا همان پاس ریکوئست کانادا، باید پاسپورت خود را برای درج ویزا به سفارت کانادا بفرستید و بعد از لیبل شدن ویزای کانادا در پاسپورت، آنرا دریافت کنید. دریافت ویزای کانادا از سفارت معمولا نیازمند یک هفته زمان است و در این مورد می‌توانید فردی دیگری را برای انجام اینکار بفرستید.

پس از این مرحله می‌توانید سفر کنید و وارد کانادا شوید. مجوز تحصیلی شما یا همان استادی پرمیت در فرودگاه صادر می شود.

تفاوت ویزا و استادی پرمیت چیست؟

ویزا در پاسپورت شما لیبل میشود. ویزا در‌واقع مجوز ورود شما به کانادا است. با ویزای کانادا امکان درس خواندن، کار کردن و ماندن بیش از شش ماه در کانادا را نخواهید داشت. معمولا تا پایان روز مشخص شده در ویزای شما امکان ورود به کشور کانادا وجوددارد.

مجوز ماندن و درس خواندن در کانادا را استادی پرمیت میگویند . معمولاً استادی پرمیت در خاک کانادا و در فرودگاه صادر می شود. در روی برگه استادی پرمیت قوانین تحصیلی برای شما مشخص شده است. باید توجه داشته باشید که استادی پرمیت به تنهایی امکان ورود و خروج به کانادا را به شما نمی دهد و شما حتماً نیاز به ویزا هم دارید.

تحصیل در کدام استان کانادا؟

اولویت شما از میان ۱۰ استان، شش تایم زون متفاوت، شهرها و دانشگاه های بی شمارچیست؟

خیلی دقت کنید! اینجا جای آزمون و خطا نیست. ممکن است یک انتخاب اشتباه در استان منجر شود که مسیر اخذ اقامت دائم شما در کانادا بعد از تحصیل پیچیده تر شود. برعکس، یک انتخاب درست زندگی شما را صد برابر ساده تر کند. پس ریسک نکنید.

استان های پرطرفدار برای تحصیل به ترتیب انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک بر اساس  تعداد استادی پرمیت صادر شده بر حسب استان مقصد از سال ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۲۱مشخص شده است.

بعد از فارغ التحصیلی می توانید در کانادا بمانید و کار کنید

اجازه کار بعد از تمام شدن تحصیلات در کانادا Post-Graduation Work Permit یا به اختصار PGWP نامیده می شود. دانشجویان بین المللی که در کالج ها و دانشگاه های دولتی کانادا و بعضی از کالج های خصوصی استان کبک تحصیلشان را تمام کرده باشند، می توانند ویزای کار باز درخواست کنند. با این ویزا بدون هیچ قید و شرطی در مدت اعتبار آن میتوان در کشور کانادا ماند.

روش محاسبه مجوز کار پس از تحصیل بصورت زیر است :

برای دوره های آموزشی کمتر از 8 ماه ویزای کار صادر نمی شود، برای دوره های آموزشی بین 8 ماه تا 24 ماه به اندازه طول مدت تحصیل ویزای کار صادر می شود و برای دوره های آموزشی بیش از 24 ماه ویزای کار آزاد به مدت 3 سال صادر می شود.

امکان اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی در کانادا

طبق آمار اداره مهاجرت کانادا، حداقل نیمی از دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی در کانادا می ماند و اقامت دائم میگیرند. اما از چه روشی؟‌

دو روش کلی برای اخذ اقامت تحصیلی در کانادا وجود دارد.

۱مسیرهای گرفتن اقامت در برنامه های فدرال کانادا

در این گروه اداره مهاجرت کانادا مهاجرین را در زیرگروه های اکسپرس انتری انتخاب میکند. اکسپرس اینتری برنامه ای است که مهاجرین را در ۴ برنامه مهاجرتی بر اساس امتیاز بندی به نام CRS گزینش می کند.

فارغ‌التحصیلان کانادا در این سیستم، در زیر گروه تجربه کانادایی امتیاز اضافی دریافت می‌کنند که منجر به افزایش شانس قبولی آن‌ها می‌شود.

مثال: مرجان ۳۵ ساله، دو سال با مدرک لیسانس از ایران برای تحصیل به کشور کانادا آمد و پس از فارغ التحصیلی بلافاصله اکانت اکسپرس اینتری باز کرده و به دلیل گرفتن فوق لیسانس در کانادا موفق به اضافه کردن ۳۰ امتیاز و دریافت دعوتنامه برای سابمیت مدارک اقامت دائم شد.

سایر برنامه های فدرال پایلوت ها

دولت فدرال برنامه‌های مهاجرتی را هر از چند گاهی اعلان می‌کند. به طور مثال برنامه مناطق روستایی شمالی و مناطق آتلانتیک نمونه‌هایی هستند که علاوه بر برنامه های استانی می توانند مسیر گدفتن اقامت دائم پس از اتمام دانشجویی را آسان‌تر کند .

۲مسیرهای دریافت اقامت در برنامه های استانی

بسته به استان محل تحصیل شما، قوانینی برای اقامت کانادا پس از تحصیل وجود دارد. به طور روتین فارغ التحصیلان در هر استان، پس از اقدام از طریق یک یا دو برنامه مهاجرتی مخصوص همان استان، ۶۰۰ امتیاز اضافی در برنامه اکسپرس اینتری دریافت می‌کنند که انتخاب آنها برای دریافت اقامت دائم کانادا را تضمین می‌کند.

یک نکته بسیار جالب برای دانشجویان متاهل این است که در بسیاری از موارد بلافاصله پس از ورود به استان مورد نظر و یافتن شغل توسط همسر متقاضی، امکان درخواست اقامت دائم در همان ابتدا فراهم می‌شود.

مثال: علی با ویزای دانشجویی و سحر با ویزای کاری همزمان وارد بریتیش کلمبیا شدند و سحر در رشته کامپیوتر پس از دو هفته کار پیدا کرد که باعث شد بلافاصله بتوانند درخواست اقامت دائم بدهند و پس از هشت ماه کارت اقامت علی و سحر دریافت شد.

اخذ اقامت در برنامه های کبک

استان کبک در سیستم مهاجرت کانادا قوانین خودش را دارد.با این حال فارغ التحصیلان استان کبک می توانند اقامت دائم کانادا را اخذ کنند و از طریق برنامه تجربه کبکی یا نیروی کار ماهر کبک می توانند اقامت دائم را درخواست کنند.

دانشجویان خارجی هم اکنون می‌توانند به کانادا سفر کنند در صورتی که ویزای تحصیلی آن‌ها تایید شده باشد و نامه پذیرش از یکی از موسسات آموزشی موسوم به DLI که شامل برنامه آمادگی برای مبارزه با ویروس کرونا میباشد را گرفته باشند. ضمنا دانشجویان می‌توانند به طور غیر حضوری و آنلاین تحصیل کنند؛ در این حالت ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی آن‌ها تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.