ویزای استارت آپ کانادا

ویزای استارت آپ فدرال

کارآفرینانی که ایده های نو آورانه داشته باشند و قصد دارند ایده های نوآورانه خود را در کشور کانادا تاسیس کنند، میتوانند ازویزای استارت آپ استفاده کنند. این کارافرینان پس از دریافت نامه حمایتی از سازمان های مجاز، برای خود و همه اعضای خانواده شان درخواست مهاجرت به کانادا را میدهند. این افراد نوآور با بخش خصوصی کانادا ترکیب شده و کسب و کارهایی در مقیاس جهانی شکل میدهند.

مهاجرت به کانادا از طریق استارت اپ چطور است؟

 

با ویزای استارتاپ کانادا (Start-up) این کشور به دنبال جذب کارآفرینانی است که پتانسیل راه اندازی شرکت های نوآور را داشته و می‌توانند ایجاد شغل نمایند. ویزای استارتاپ کانادا با هدف رقابتی تر بودن کانادا در حوزه جذب استارتاپ ها راه اندازی شده است و نگاه کانادا به آینده این ویزا بسیار روشن است.

چشم انداز ویزای استارتاپ کانادا این است که منطقه ای مانند سیلیکان ولی(Silicon Valley) امریکا ساخته شود که بهترین های دنیا راهی کانادا شوند.

ایده نوآورانه، شرط لازم ولی نه کافی است

 

اگرایده عالی و خلاقانه دارید، اگرایده شما توانایی رشد در مدت زمان کوتاه را دارد، حالا وقت آن است که از یکی از سازمان های مورد تایید دولت کانادا تاییدیه بگیرید و آنها را راضی به سرمایه گذاری در ایده خود کنید.اگرموفق شدید نامه ساپورت بگیرید، اکنون باید اداره مهاجرت کانادا هم قانع شود که قصد راه اندازی استارتاپ را دارید. در پایان اقامت کانادا از طریق ویزای استارتاپ به شما و خانواده شما تعلق خواهدگرفت.

شرایط متقاضی ویزای استارت آپ کانادا

 

با ویزای استارتاپ نباید قصد استقراروزندگی در کبک را داشته باشید.

پیش نیازهای ویزای استارتاپ کانادا

شرط اول:‌ آیلتس ۵ بگیرید.

شرط دوم:‌ نامه ساپورت بگیرید.

جزئیات بیشتر

شرط سوم:‌ حداقل یک سال تحصیل دانشگاهی داشته باشید.

شرط چهارم: ‌سوء پیشینه و مشکل پزشکی که منجر به منع ورود به کانادا شود را نداشته باشید.

شرط پنجم: توان ساپورت مالی خود و خانواده تان را به مدت ۶ ماه داشته باشید.

تا ۵ نفر از این طریق به عنوان صاحبان یک کسب و کار می‌توانند اقدام کنند.

 با توجه به پیچیده بودن مراحل، “هفت خان” ویزای استارت آپ کانادا به شرح ذیل است :

 

مرحله اول:‌ ایده یا بیزنس خود را آماده کنید. اما نه هر پروژه ای، ارائه یک ایده نو، بر پایه تکنولوژی و در مقیاس جهانی الزامیست. بیزینس پلن بنویسید و سازمان مناسب برای حمایت را پیدا کنید.

مرحله دوم:‌ اگر ارائه طرح تجاری شما به خوبی پیش رفت و مرحله اول که البته خود به تنهایی هفت خانی هست وکاملا تخصصی است، را گذراندیدو پس از توافق با سازمان حامی و گذراندن دوره های مربوطه نامه ساپورت را میگیرید. سازمان حامی همزمان با ارسال نامه ساپورت برای شما، نامه تعهد را نیز برای اداره مهاجرت کانادا ارسال میکند.

مرحله سوم:‌ پس ازدریافت نامه ساپورت ، وقت کار با اداره مهاجرت کاناداست. مدارک را آماده کنید و درخواست ویزای اقامت و ویزا کار (برای افراد ضروری)‌ را ارسال کنید.

مرحله چهارم:‌ معمولا جواب درخواست ویزای کاررا بین سه تا شش ماه را دریافت خواهید کرد. فراموش نکنید همزمان پروژه اقامت دایم شما در جریان است ، بنابراین هنوز تحت نظارت اداره مهاجرت هستید.

مرحله پنجم و ششم:‌ در صورتی که اداره مهاجرت تصمیم به چک کردن پروژه شما داشته باشد اینجا سر و کله سازمان های دیگری پیدا میشود که در مرحله peer review یکی از این سازمان ها شروع به جمع آوری اطلاعات میکند. اطلاعات از سازمان حامی و اداره مهاجرت گرفته میشود و نتیجه بررسی به اداره مهاجرت داده میشود.

.

مرحله هفتم:‌ چنانچه با تایید شرکت های حمایتی دوم، ایده شما نوآورانه و جهانی باشد، اقامت دائم خود را خواهید گرفت و از این به بعد مسئولیتی در قبال پروژه ندارید.

شرایط سازمان های حامی: ونچر کاپیتال، انجل اینوستر و انکاباتور چیست؟‌

 

انجل اینوستورها،angel investors سرمایه گذاران شخصی یا شرکت های متوسطی هستند که نسبتا راحت تر از ونچرها پروژه میپذیرند. معمولا انجل ها در قبال دریافت درصدی از سهام شرکت ها به آنها مبالغی را پیشنهاد میکنند که با آن مبالغ شرکت ها میتوانند بهبود و ارتقا یابند.

ونچر کپیتال ها، venture capitals خوش اشتها هستند. معمولا آنها به دنبال ایده های بزرگتر می‌گردند که مراحل رشد اولیه را سپری کرده باشند. پس اگر سراغ آنها میروید با ارسال ایمیل ایده ای که چند سال در ذهن خودتان بوده را مطرح نکنید. ونچرها معمولا در همان ابتدا رکورد فروش شما را سوال می‌کنند. تجربه ما نشان می‌دهد venture capital به دنبال ایده‌ای میگردد که توانایی تولید چند میلیون دلار را داشته باشد و در حال حاضر هم چند صد هزار دلاری فروش دارد.

انکوباتورها، incubators مراکز رشد هستند. انکوبارتور پولی به استارتاپ ها نمی‌دهند و بلکه اصولا مبالغی هم دریافت میکنند. نقش انکوبارتور ها آماده سازی استارتاپ ها برای شروع کار است. انکوبارتور ها اطلاعات در خصوص نحوه شروع و رشد کسب و کار می‌دهند و همچنین راه‌های افزایش سرمایه را نیز آموزش می‌دهند. نقش دیگر انکوبارتورها نظارت یا همان mentorship است و روند رشد ابتدایی شرکت ها را مورد بررسی قرار میدهند.

هزینه ویزای استارت آپ کانادا

 

اولین سوالی که بیشتر متقاضیان میپرسند مقدار پول لازم برای اخذ ویزای استارتاپ کاناداست.

هزینه های شرکت های سرمایه گذار

انجل اینوستورها و ونچرها معمولا روی ایده های بزرگ تر که پا گرفته اند سرمایه گذاری میکنند و مبلغی هم برای سرمایه گذاری در این ایده ها تزریق میکنند. پس متقاضی که با این گروه ها کار میکند الزامی به پرداخت مبلغی به این شرکت ها ندارد.

اما انکوباتور ها که همان مراکز رشد هستند برای برگزاری دوره های آموزش کسب و کار و منتورشیپ مبلغی را دریافت میکنند که مرکز به مرکز این مبالغ متفاوت هستند. این مبالغ معمولا بین پنجاه تا صد هزار دلار برای هر گروه خواهد بود.

هزینه های رسیدگی به پرونده در اداره مهاجرت کانادا

مبلغ درخواست ویزای کار در برنامه استارتاپ به ازای هر متقاضی اصلی

جاب آفر ۲۳۰ دلار

ورک پرمیت ۲۵۵ دلار

ورک پرمیت همسر ۲۵۵ دلار

ویزای بازدید فرزندان ۱۰۰ دلار

مبلغ درخواست اقامت دایم در برنامه استارتاپ به ازای هر متقاضی اصلی

اقامت دائم ۲,۰۷۵ دلار

اقامت دائم همسر ۱,۳۲۵ دلار

اقامت هر کدام از فرزندان ۲۲۵ دلار

مبلغ تمکن مالی مورد نیاز برای ارائه به اداره مهاجرت

شما باید سرمایه کافی برای یکسال اول زندگی در کانادا را برای تامین هزینه های اولیه خود و خانواده‌تان داشته باشید. دقت کنید که این هزینه ارتباطی با سرمایه گذاری در کشور کانادا ندارد و در این نوع ویزا شما شخصا نیازی به سرمایه گذاری ندارید.

معمولا آفیسرها توقع دارند که شما ۵۰٪ هزینه زندگی خود و خانواده‌تان را داشته باشید. این مبلغ بر اساس جدول LICO مشخص می‌شود. این جدول سالیانه توسط اداره مهاجرت کانادا اعلان می‌شود. در این جا خلاصه مورد نیاز شما را آورده‌ایم.

دقت کنید که ما مبالغ را بر اساس ۶ ماه یا همان ۵۰٪ جدول LICO در سال ۲۰۲۲ محاسبه کرده‌ایم و عدد نهایی را برای شما نوشته‌ایم.

مبلغ مورد نیاز برای مهاجرت از برنامه استارتاپ برای افراد مجرد حدودا ۱۳ هزار دلار کانادا

مبلغ مورد نیاز برای مهاجرت از برنامه استارتاپ برای افراد متاهل بدون فرزند حدودا ۱۷ هزار دلار کانادا

مبلغ مورد نیاز برای مهاجرت از برنامه استارتاپ برای افراد متاهل با یک فرزند حدودا ۲۱ هزار دلار کانادا

مبلغ مورد نیاز برای مهاجرت از برنامه استارتاپ برای افراد متاهل با دو فرزند حدودا ۲۵ هزار دلار کانادا

این مبلغ را می توانید از طریق حساب بانکی ریالی یا ارزی ارایه کنید.

تعاریف مهم در برنامه مهاجرتی استارتاپ

نامه ساپورت در برنامه استارتاپ Letter of Support

اولین قدم در برنامه استارت اپ کانادا اقدام برای دریافت نامه حمایت از سرمایه گذاران مورد تایید است. در این نامه یکی از سازمان های مورد تائید کانادا حمایت خود را از شما و علاقه شان برای ساپورت ایده یا طرح شما را بیان میکنند. نامه ساپرت مستقیم برای شما به عنوان مجری طرح ارسال خواهد شد.

همزمان نامه ای از سوی این سازمان های حمایت کننده برای اداره مهاجرت کانادا نیز صادر میشود. در ادامه با این نامه آشنا می‌شوید.

نامه ساپورت باید در پرونده درخواست ویزای کار و اقامت دائم به اداره مهاجرت ارایه شود.

گواهینامه تعهد در برنامه استارتاپ کانادا Commitment certificate

شرکتی که نامه ساپورت را به شما داده همزمان نامه ای را برای اداره مهاجرت ارسال میکند و در آن اعضای گروه و طرح مورد نظر را اطلاع میدهند. پس گواهینامه شامل اطلاعاتی در خصوص توافق بین متقاضی و سازمان سرمایه گذار است.

اعضای کلیدی و غیر کلیدی در استارت اپ به چه معنی است؟

اعضای کلیدی یا همان Essential Applicant به اعضایی میگونید که عضو جدا نشدنی از پروژه استارت آپ هستند. مثلا تصور کنید ایده شما در خصوص اپلیکیشن موبایل باشد، خب در این طرح فردی که توسعه گر نرم افزار یا همان توسعه دهنده ایده است قطعا جز افراد ضروی گروه خواهد بود و توسعه ایده بدون او غیر ممکن خواهد شد. اگر به هر دلیلی پرونده اعضای کلیدی رد شود، پرونده سایر افرادی که در تعهدنامه ذکر شده‌اند نیز مردود می‌شود.

اعضای غیر کلیدی یا همان Non-essential افرادی هستند که بدون وجود آنها پروژه باز قابل اجرا خواهد بود. در مثال قبلی که آوردیم، تصور کنید مدیر بازاریابی همان طرح به احتمال فراوان یکی از اعضای غیر ضروری گروه می باشد. اگر او در گروه نباشد شاید لطمه خیلی جدی به توسعه ایده وارد نشود.

اگر یکی از اعضای کلیدی گروه به هر دلیلی مرود شود، تمام اعضا مردود خواهند شد و پرونده مختومه میشود. حتی اگر یکی از افراد وابسته به اعضای کلیدی مردود شوند، مثلا فرزند یا همسر یکی از اعضای ضروری، باز هم پرونده کل گروه مرود خواهد شد. بگذارید برای درک بهتر این موضوع یک مثال بزنیم:

هومن به همراه ۴ تن از همکارانش طرح استارتاپی توسعه نرم افزار را ارایه کرده و از یکی از انجل اینوستور ها نامه ساپورت را دریافت کرده‌اند. در این گروه هومن و حمید و سحر اعضای اصلی گروه هستند. سحر و حمید متاهل هستند و همسر سحر، علی همزمان با سحر اقدام به ویزای کار و اقامت دایم خود میکند.

پس از انجام آزمایشات پزشکی مشخص میشود که علی (همسر سحر) بیماری ام اس دارد.

آفیسر درخواست اقامت دایم کل اعضای گروه را مردود میکند. کل اعضای گروه حالا inadmissible هستند و امکان ادامه پروژه مهاجرت برایشان در این پرونده وجود نخواهد داشت.

مجوز کار ویزای استارت آپ کانادا

مجوز کار یا همان ورک پرمیت ویزای استارت آپ کانادا (Start-up Visa) این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به عنوان یک کارآفرین در توسعه کسب و کار خود مشغول به کار شوید. این مجوز تنها به مدت یک سال دارای اعتبار خواهد بود و به شما امکان کار کردن در کانادا، مادامی که درخواست اقامت دائم شما در حال بررسی است را می‌دهد. اکثر درخواست‌های اقامت دائم در این یک سال رسیدگی می‌شوند. در غیر این صورت امکان تمدید این مجوز نیز وجود خواهد داشت.

در این نوشتار به نحوه درخواست این مجوز کار کوتاه مدت و شرایط آن می‌پردازیم. این مجوز کار کوتاه مدت تنها برای افرادی است که از سازمان‌های معرفی شده، تعهدنامه و نامه حمایت دریافت کرده باشند. اگر واجد شرایط این مجوز باشید، باید قبل از درخواست اقامت دائم، برای دریافت آن اقدام کنید

.

شرایط اخذ مجوز کار ویزای استارت آپ کانادا

 

برای واجد شرایط شدن این مجوز کار، باید:

  • قصد زندگی در استان یا قلمرویی از کانادا، به جز استان کبک را داشته باشید
  • هزینه توافق کارفرما را پرداخت کنید (۲۳۰ دلار)
  • تعهدنامه و نامه حمایت را از سازمان‌های معرفی شده دریافت کرده باشید
  • سرمایه کافی برای تامین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان را به مدت ۵۲ هفته داشته باشید

آیا همسر و فرزندان هم میتوانند ویزای همراه بگیرند؟اگر برای مجوز کار یا همان Work Permit اقدام می‌کنید، می‌توانید همسر و فرزندان وابسته خود را تحت شرایطی با خود در مهاجرت به کانادا همراه کنید.

همسراگر همسر شما قصد کار در کانادا را دارد، می‌تواند به عنوان همسر نیروی کار ماهر اقدام به اخذ مجوز کار Open Work Permit و تکمیل فرم‌های مربوطه نماید.

فرزندان اگر فرزندان وابسته شما قصد تحصیل یا کار در کانادا را دارند، باید نسبت به اخذ مجوز تحصیل (استادی پرمیت) و کار و تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام نمایند.

شرایط ثبت شرکت در برنامه استارتاپ چیست؟

  • کسب و کار مورد نظر باید در کانادا تاسیس و عملیاتی شود.متقاضی باید حداقل ۱۰ درصد از حق رای در شرکت را داشته باشد.هیچ شخص دیگری نمی‌تواند ۵۰ درصد یا بیشتر از حق رای در این شرکت را داشته باشد.

ما کلیه کارهای  ثبت شرکت در کانادا انجام میدهیم.

اداره مهاجرت کانادا چطور رویه کاری سازمان‌های حمایتی را بررسی می‌کند؟

 

از طریق Peer Review

Peer Review چیست؟‌  

کنترل کیفیت کار سازمان های سرمایه گذار توسط پلیس مخفی

پلیس مخفی کیست؟ سازمان NACO که مسولیت کنترل کار گروه های انجل را دارد و سازمان CVCA که مسولیت کنترل فعالیت های ونچر کپیتال ها را به عهده دارد پلیس های مخفی استارتاپ هستند.

تمام تلاش اداره مهاجرت کانادا جلوگیری از تقلب است. نقش Peer Review دقیقا این است که مطمین شوند معامله انجام شده بین سرمایه گذار و ایده گذار قانونی بوده است.

Peer Review پیر ریویو گاهی میتواند به دلیل شک کردن آفیسرها به رابطه بین سرمایه گذار و کارافرین باشد یا اینکه گاهی صرفا به صورت رندوم و تصادفی انجام میشوند.

آفیسرهای نامه تعهد را در اختیار سازمان های مسول انجام Peer Review میگذارند تا آنها از توافق بین طرفین آگاه شوند. سازمان های سرمایه گذار هم باید پکیجی که طبق آن با ایده گذار توافق کردند را در اختیار قرار دهند تا این انجمن ها بتوانند کار کنترل کیفی خود را انجام دهند.

هدف از تمام این فعالیت ها این است که مطمین شوند که بررسی های کافی در زمان صدور نامه ساپورت انجام شده. اما منظور ما از بررسی هایی که باید ونچر ها و انجل ها و انکوباتور ها، قبل از صدور نامه ساپورت، انجام دهند چیست؟‌

  • مقدار بررسی انجام شده توسط سازمان های صادر کننده نامه ساپورت چقدر بوده است؟
  • تعهدات انجام شده بین متقاضی و سازمان صادر کننده نامه ساپورت چه بوده؟
  • اطمینان از اینکه استارتاپ در کانادا ثبت شده است.
  • اطمینان از این که ساختار سهام رعایت شده است.
  • اطمینان از این که تمرکز استارتاپ روی ایده های با پتانسیل رشد سریع است.
  • اطمینان از این که استارتاپ در برنامه های انکوبار شرکت کرده است (در خصوص نامه ساپورت انکوبارتورها).
  • اطمینان از اینکه تیم مدیریت استارتاپ از مالکیت معنوی کسب و کار محافظت کرده است.

وضعیت مهاجرت اعضای خانواده متقاضی استارتاپ

 

همه اعضای خانواده متقاضی امکان درخواست ویزای همراه را دارند. این قانون شامل همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال می‌شود.

ویزای همراه در زمان ورک پرمیت

اگر متقاضی در لیست اعضای کلیدی بیزینس قرار داشته باشد، برای متقاضی امکان درخواست ویزای کار وجود دارد. به صورت همزمان همسر او امکان درخواست ویزای کار باز را خواهد داشت. این ویزا به همسر متقاضی استارتاپ کانادا اجازه میدهد تا بدون محدودیت در کانادا کار کند.

فرزندان متقاضی استارتاپ کانادا هم میتوانند از مزیت تحصیل با هزینه کانادایی بهره مند شوند.

ویزای همراهان برای اقامت دائم کانادا

طبیعتا در زمان درخواست اقامت دائم کانادا نیز همسر و فرزندان او همراهی خواهند کرد. برای تمامی اعضای خانواده متقاضی شامل همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال امکان درخواست اقامت دائم کانادا به طور همزمان وجود دارد.

آیا پس از مهاجرت باید استارتاپ راه اندازی شود؟

ماهیت هر استارتاپ ریسک است. ریسک در تار و پود استارت آپ هاست. کانادا توقعی ندارد که تمام استارتاپ ها پیروز شوند. قطعا ممکن است برخی موفق و برخی موفق نباشند.

اما نکته بسیار مهم پیش از درخواست اقامت این است که متقاضی قصد راه اندازی ایده را داشته باشد و پس از اخذ ویزای کار هم استارتاپ حتما و حتما راه اندازی شود.

مادامی که با ویزای کار در کشور کانادا هستید، روند پیشرفت استارتاپ توسط اداره مهاجرت مرور میشود و در صورتی که نتیجه گیری آنها این باشد که استارتاپ فقط جهت اخذ اقامت دايم گرفتن راه اندازی شده موضوع اقامت دایم در ریسک قرار میگیرد.

با ظرفیت محدود و تقاضای بالا چقدر شانس دارم؟

 

بله درست است. ظرفیت ویزای استارتاپ کانادا بسیار محدود است. این ظرفیت طبق قانون مصوب در سال ۲۰۱۲ در هیچ حالتی بیش از ۲۷۵۰ پرونده در سال نخواهد بود. در سال ۲۰۲۰ ظرفیت برنامه استارتاپ و برنامه خود اشتغالی با هم مجموعا ۲۰۰۰ متقاضی بود. در سال ۲۰۲۱ این ظرفیت به ۱۰۰۰ پرونده کاهش پیدا کرد.

بله، تنها هزار پرونده برای دو برنامه مهاجرتی. پس ظرفیت بسیار محدود است.

پس از بسته شدن برنامه های مهاجرتی سرمایه گذاری فدرال و محدود شدن برنامه سرمایه گذاری کبک بسیاری از متقاضیان و شرکت های مهاجرتی و وکلا این برنامه را جایگزین خوبی برای آن برنامه ها دیدند. اما نباید غافل شویم که برنامه استارتاپ کانادا بسیار محدود است.

ظرفیت برنامه استارتاپ نسبت به تعداد درخواست‌ها کمتر است.

از این رو توصیه میکنیم در زمان اقدام کردن بسیار خوب و فکر شده عمل کنید. ایده های درست را انتخاب کنید و فقط و فقط با وکلای قابل اطمینان مشورت کنید.

با توجه به حجم گسترده درخواست ها قطعا سخت گیری کانادا روی ویزای استارتاپ بیشتر خواهد شد.

 

ویزای استارتاپ برنامه بسیار تخصصی است.با استخدام بهترین مشاورین آینده بهتری بسازید.