دریافت پذیرش تحصیلی کانادا

ویزای دانش آموزی

برای اینکه بتوانید برای دانشگاه‌های کانادا اپلای کنید و پذیرش تحصیلی بگیرید ابتدا باید با بعضی از اصطلاحات آن آشنا باشید.

در مورد اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی کانادا ممکن است اصطلاحاتی را بشنوید که معنی آن‌ها ‌را ندانید. در اینجا بعضی از این اصطلاحات رایج را برای شما توضیح می‌دهیم تا با آگاهی بیشتری برای اپلای دانشگاه‌های کانادا اقدام کنید:

اپلیکیشن (Application): فرمی آنلاین یا کاغذی در وبسایت دانشگاه است که از طریق آن باید مشخصات فردی، تحصیلی، شغلی، رشته مورد درخواست، ترم تحصیلی مورد درخواست را تکمیل کنید.

اپلای (Apply): اپلای کانادا چیست؟ پروسه پر کردن اپلیکیشن، آپلود مدارک مورد نیاز در آن و ارسال آن به دانشگاه مورد نظر اپلای نامیده می‌شود.

اپلیکیشن فی (Application Fee): هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها برای بررسی و ارزیابی اپلیکیشن و مدارک از شما دریافت می‌کنند که صرف نظر از نتیجه غیرقابل برگشت است.

سابمیت (Submit): در اکثر اپلیکیشن‌ها گزینه‌ای به نام Submit وجود دارد. پس از وارد کردن اطلاعات بانکی باید روی این گزینه کلیک کنید و در این حالت درخواست پذیرش تحصیلی شما ثبت می‌شود.

ددلاین (Deadline): به مهلت نهایی برای ارسال یک اپلیکیشن و اپلای گفته می‌شود.

دیفر (Defer): به انتقال ترم ورودی به ترم بعد از آن دیفر گفته می‌شود.

برای مثال، اگر شما از دانشگاه تورنتو برای ترم سپتامبر ٢۰٢١ پذیرش گرفته باشید ولی به هر دلیلی مثل ریجکت ویزای کانادا آمادگی لازم برای شروع تحصیل خود در این ترم را نداشته باشید، می‌توانید به دانشگاه درخواست دهید تا ترم ورودی شما را به ترم بعد از آن یعنی ژانویه ٢۰٢٢ منتقل کنند که این کار اصطلاحا دیفر گفته می‌شود.

دیپازیت فی (Deposit Fee): دپازیت همان بیعانه است. برای اینکه جای خود را در دانشگاه محکم کنید، باید این هزینه را پرداخت کنید. در بعضی از دانشگاه‌ها تا زمانی که دیپازیت فی را پرداخت نکنید دانشگاه نامه پذیرش نهایی را که برای پروسه ویزای تحصیلی کانادا به آن نیاز دارید، صادر نخواهد کرد.

شهریه (Tuition Fee): هزینه ای است که باید بابت واحدهای درسی پرداخت کنید و معمولا پرداخت آن به صورت ترمی است.

برای اپلای تحصیلی کانادا از کجا شروع کنم؟

مرحله اول: وضعیت خودتان را ارزیابی کنید:

بودجه مورد نظر، شرایط تحصیلی مانند معدل، نمره زبان، سن، اهداف.

مثال ١: برای اپلای در رشته مهندسی برق در مقطع فوق لیسانس دانشگاه واترلو باید معدل حداقل ١۵ و آیلتس حداقل ۶.۵ داشته باشید. شهریه یک سال این رشته ٢٣هزار دلار کانادا است.

مثال ٢: فرض کنید شما ۴۵ ساله با لیسانس کامپیوتر هستید و هدفتان از تحصیل فقط اخذ اقامت دائم کانادا است. با این شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه با رنکینگ ممتاز مناسب شما نیست.

مرحله دوم: شهر و استان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

فاکتورهای مهم: آب و هوا، جمعیت، فرصت های شغلی، شرایط اخذ اقامت دائم.

مرحله سوم: انتخاب رشته و دانشگاه کنید و آماده اپلای شوید.

علاقه شما فاکتور مهمی در انتخاب رشته است اما نباید فراموش کنیم که این دنیا همیشه باب میل شما نیست. بنابراین باید واقع بین باشید و محدودیت ها را بپذیرید و به نسبت داشته‌هایتان دانشگاه و رشته ایده آل را انتخاب کنید.

برای مثال، لیسانس مکانیک دارید با معدل ١٢ و آیلتس ۵.۵. با این شرایط نمی‌توانید برای رشته خود اپلای کنید. بنابراین بهترین تصمیم برای شما اقدام برای رشته‌های میان رشته‌ای مانند مدیریت است.

شرایط اپلای تحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا و اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاهی شرایطی لازم است که در صورت نداشتن همه این شرایط نمی‌توانید برای دانشگاه‌های کانادا اپلای کنید و پذیرش تحصیلی بگیرید. در این بخش شرایط پذیرش تحصیلی کانادا در مقاطع مختلف دانشگاهی را بیان می‌کنیم:

شرایط اپلای برای لیسانس کانادا

حداقل معدل سه سال دبیرستان: ١٢

نمره آیلتس

جهت ورود مستقیم: آیلتس ۶.۵ و نمرات معادل آن

جهت ورود مشروط به دوره زبان: بستگی به دانشگاه دارد. گاهی نمره آیلتس ۴.۵ یا ۵ و در برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه تحصیل لیسانس در کانادا مراجعه کنید.

پذیرش مشروط یا کاندیشنال کانادا چیست؟

در مقطع کارشناسی کانادا امکان پذیرش کاندیشنال (conditional) وجود دارد. به این معنا که در صورتی که نمره آیلتس شما زیر ۶.۵ باشد یا حتی اگر نمره زبان نداشته باشید، می‌توانید برای دوره‌های زبان دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنید و قبل از شروع کورس اصلی، سطح زبان خود را به سطح مورد نیاز دانشگاه برسانید. به این نکته توجه کنید که بعضی از دانشگاههای کانادا پذیرش کاندیشنال یا مشروط زبان ندارند و قبل از اپلای باید این مورد را بررسی کنید.

شرایط اپلای برای فوق لیسانس کانادا

حداقل معدل لیسانس: ١٣ تا ١۴

نمره آیلتس

جهت ورود مستقیم: آیلتس ۶.۵ و نمرات معادل آن

جهت ورود مشروط به دوره زبان: در مقطع کارشناسی ارشد کانادا هم امکان پذیرش مشروط با دوره زبان وجود دارد. البته تعدادی کمی از دانشگاه‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند و حداقل نمره آیلتس شما باید نمره ۵.۵ برای بعضی از رشته‌های مدیریتی و حداقل ۶ برای بعضی از رشته‌های مهندسی باشد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه تحصیل فوق لیسانس در کانادا مراجعه کنید.

شرایط اپلای دکتری کانادا

حداقل معدل فوق لیسانس: ١۴

نمره آیلتس ۶.۵ (بعضی رشته‌ها نمره زبان بالاتری نیاز دارند مثل معماری، هنر، زبان انگلیسی که باید نمره آیلتس ۷ و بالاتر داشته باشید)

داشتن یک یا چند مقاله پژوهشی که در ژورنال‌های معتبر خارجی یا داخلی چاپ شده باشد.

پروپوزال تحقیقاتی (بسته به شرایط پذیرش دانشگاه)

برای اطلاعات بیشتر به صفحه تحصیل دکترا در کانادا مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز اپلای کانادا

برای اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید مدارک لازم مربوط به هر رشته و دانشگاه را فراهم کنید. مدارک مورد نیاز اپلای کانادا به تفکیک مقطع تحصیلی به شرح زیر است:

مدارک لازم برای اپلای لیسانس کانادا

ترجمه مدارک و ریزنمرات سه سال آخر دبیرستان

رزومه

انگیزه نامه

اسکن صفحه اول پاسپورت

اسکن کارنامه زبان در صورت وجود

مدارک لازم برای اپلای فوق لیسانس کانادا

مدارک لازم برای اپلای دکترای کانادا

نحوه اپلای تحصیلی کانادا

حالا وقت اپلای کردن است. در این بخش مراحل و پروسه اپلای کانادا را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم. مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا به ترتیب زیر است:

١. وارد سایت دانشگاه شوید و در قسمت “اپلای” روی گزینه “ساخت اکانت” کلیک کنید و اکانت بسازید.

٢. تمام اطلاعات درخواستی شامل اطلاعات شخصی، آدرس، اسم رشته، ترم ورودی، اطلاعات تحصیلی، شغلی و … را وارد کنید.

٣. در بعضی از اپلیکیشن‌ها امکان آپلود مدارک مورد نیاز وجود دارد. اما در بعضی دیگر این امکان پس از سابمیت اپلیکیشن به وجود می‌آید. بنابراین بررسی کنید که اپلیکیشن دانشگاه مورد نظر شما از چه نوعی است.

۴. پس از وارد کردن تمام اطلاعات مورد نیاز، اپلیکیشن را سابمیت و اپلیکیشن فی را پرداخت کنید.

۵. پس از سابمیت پرونده “شماره اپلیکیشن (Application Number)” دریافت می‌کنید. این شماره مهم است و در تمام مکاتبات خود با دانشگاه باید این شماره را در ایمیل خود وارد کنید.

۶. چند روز پس از سابمیت اپلیکیشن ایمیلی دریافت می‌کنید که حاوی اطلاعات لازم برای فعال کردن اکانت شما است. با فعال کردن اکانت می‌توانید وضعیت اپلیکیش خود را بررسی کنید.

۷. یک یا چند ماه پس اپلای نتیجه آن را دریافت خواهید کردید. در صورت پذیرش، نامه پذیرش به همراه شماره دانشجویی (Student Number) را دریافت می‌کنید.

۸. اگر دانشگاه انتخابی شما نیاز به پرداخت دیپازیت داشته باشد، باید این هزینه را پرداخت کنید تا نامه پذیرش نهایی یا Letter of Acceptance را دریافت کنید.

۹. در مرحله آخر با داشتن نامه پذیرش می‌توانید برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید.

اپلای دکترا کانادا

اپلای در مقطع دکترا نسبت به مقاطع تحصیلی دیگر زمانبر است. تمام مواردی که در بخش «نحوه اپلای تحصیلی کانادا» گفته شد در مورد مقطع دکترا هم صدق می‌کند.

 تفاوت اپلای در مقطع دکترا نسبت به مقاطع کارشناسی ارشد (کورس محور) و کارشناسی در این است که در اکثر رشته‌ها باید قبل از اینکه اپلای را انجام دهید یک استاد راهنما و به اصطلاح سوپروایزر برای تز دکترای خود پیدا کنید.

پس از آن که از یکی از اساتید دانشگاه تایید گرفتید آن وقت می توانید پروسه اپلای خود را شروع کنید. حتما نام استاد خود را در اپلکیشن وارد و سپس آن را سابمیت کنید.

پس از پذیرش در دانشگاه، امکان دریافت بورسیه تحصیلی از سمت استاد و دانشگاه وجود دارد.

مدت زمان اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا

از زمانی که اپلای می‌کنید تا زمان جوابدهی و اخذ پذیرش از دانشگاه ممکن است یک ماه تا پنج ماه طول بکشد. این مدت زمان کاملا بستگی به شرایط هر دانشگاه و پروسه بررسی مدارک در آن دارد.

معمولا اپلیکشن‌ها به ترتیب زمانی بررسی می‌شوند ولی این قانون همیشگی نیست و به فاکتورهای دیگر هم بستگی دارد.

هزینه اپلای دانشگاه های کانادا

برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا شما باید چند نوع هزینه را در نظر بگیرید:

اپلیکیشن فی

هزینه پذیرش تحصیلی کانادا در دانشگاه‌های مختلف با هم فرق دارد. به چند مورد از اپلیکیشن فی در دانشگاه‌های کانادا اشاره می‌کنیم:

نام دانشگاه               اپلیکیشن فی (دلار کانادا)

دانشگاه تورنتو         ١٢۵

دانشگاه بریتیش کلمبیا              ١۶۸

دانشگاه مک مستر   ١١۰

دانشگاه وینزور        ١٢۵

دانشگاه مک گیل     ١٢۰.۹۹

دانشگاه آلبرتا           ١٢۵

هزینه ترجمه مدارک

برای اپلای تحصیلی کانادا هزینه ترجمه مدارک تحصیلی با مهر دادگستری بین ۵۰۰ هزار تا ١ میلیون تومان است.

هزینه وکیل

هزینه وکلای مهاجرت برای انجام ویزاهای موقت مانند ویزای تحصیلی کانادا معمولا بین ١۵۰۰ تا ٣۰۰۰ دلار آمریکا است. مبلغ دقیق آن به مهارت، تجربه و سیاست کاری وکیل مورد نظر بستگی دارد.

آسان ترین دانشگاه کانادا برای پذیرش

دانشگاه برندن، دانشگاه مموریال، دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه منیتوبا جزو دانشگاه‌هایی هستند که اخذ پذیرش تحصیلی کانادا در آنها راحت‌تر است. اما برای اپلای عجله کنید!

برای اپلای کانادا باید فاکتورهای بسیاری مانند معدل، نمره زبان، شرایط اقامتی رشته و درصد سالانه پذیرش دانشگاه را در نظر بگیرید. راحت ترین دانشگاه برای پذیرش کانادا لزوما بهترین انتخاب نیست و باید با توجه به شرایط پذیرشی خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‏‌‌های کانادا ٢۰٢۲-٢۰٢۳

نرخ پذیرش در بهترین دانشگاه‌های کانادا معمولا بین ۴۰% تا ۵۸.۷% است. این بدین معنا است که مثلا اگر دانشگاهی در سال ۴۰۰۰ اپلیکیشن برای پذیرش دریافت کند، فقط در حدود نصفی از آن‌ها یعنی ٢۰۰۰ اپلیکیشن و دانشجو پذیرفته خواهند شد. بنابراین رقابت بر سر ورود به این دانشگاه‌ها بسیار زیاد است.

دانشگاه‌های کانادا با رنک متوسط معمولا دانشجویان بیشتری را پذیرش می‌کنند، اما باید دقت کنید که دانشگاه مناسبی را برای پروسه ویزای تحصیلی خود انتخاب کنید.

به درصد پذیرش چند مورد از بهترین دانشگاه های کانادا در سال تحصیلی ٢۰٢۲-٢۰٢۳ اشاره می‌کنیم:

University           درصد پذیرش در سال

دانشگاه مک گیل     41.7

دانشگاه بریتیش کلمبیا              52.4

دانشگاه کویینز         42

دانشگاه مک مستر   58.7

دانشگاه واترلو          52

دانشگاه مونترال       57

دانشگاه تورنتو         40

طول دوره تحصیل دکتری در کانادا چقدر است؟

مدت زمان دوره دکترا در کانادا بین ۴ تا ۶ سال است.

آیا تحصیل دکترا در کانادا رایگان است؟

خیر. برای تحصیل در مقطع دکترای کانادا باید شهریه پرداخت کنید ولی امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد که همه یا بخشی از شهریه از طریق آن پرداخت می‌شود.

برای تحصیل دکترای کانادا ۲۰۲۲ از چه زمانی باید اقدام کرد؟

برای اپلای در مقطع دکترا باید حداقل ۱۲-۸ ماه قبل از شروع ترم اقدام کرد. برای ترم سپتامبر ۲۰۲۲ باید از ماه سپتامبر یا اکتبر ۲۰۲۱ مکاتبه با اساتید دانشگاه‌‏های کانادا را شروع کنید.

شرایط دریافت فاند دکترای کانادا چیست؟

دریافت بورسیه تحصیلی دکترا در کانادا به فاکتورهای بسیاری مانند معدل بالا در مقاطع تحصیلی قبلی، نمره زبان بالا و انجام کارهای تحقیقاتی و چاپ مقالات پژوهشی با رنک بالا بستگی دارد.

آیا می‌توان برای دکترای مجدد در کانادا اقدام کرد؟

اگر قبلا در ایران مدرک دکتری گرفته باشید و بخواهید مجددا در همان رشته یا زیرشاخه‏‌های آن در کانادا دکترا بخوانید، این مسئله از نظر اساتید دانشگاه‏‌های کانادا منطقی نیست و شانس کمی برای پذیرش وجود دارد.