ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

چنانچه برای تحصیلی بیش از ۶ ماه قصد رفتن به کانادا را دارید باید درخواست ویزا کنید. پس از دریافت نامه پذیرش از مدرسه‌ها یا کالج ها یا دانشگاه های کانادا (و نامه CAQ در استان کبک) مراحل دریافت ویزای تحصیلی را آغاز کنید.

در مقاطع بعد از دیپلم باید از موسساتی که اداره مهاجرت کانادا آن‌ها را قبول دارند نامه پذیرش داشته باشید.هر موسسه معتبر آموزشی کانادا Designated learning institutions دارای یک نام منحصر به فرد . کد DLI یکتا میباشد که لازم است در اپلیکیشن ویزا وارد شود.

همه مدرسه‌ها ی کانادا مورد تایید اداره مهاجرت می باشد و نیازی به کنترل تایید یا عدم تایید بودن مدرسه نمی باشد.

دریافت سوء پیشینه و انجام آزمایشات پزشکی برای متقاضیان ایرانی که تصمیم به تحصیل در کانادا را دارند الزامی نمی‌باشد.

ویزای تحصیلی کانادا ۲۰۲۲

در سالهای اخیر ویزای تحصیلی در کانادا برای ایرانیان به نسبت کشورهای دیگر مناسب بوده است. در سالهای اخیر همواره ایران جزو ده کشور اول از در تعداد ویزای تحصیلی صادر شده بوده و این خبر خوبی برای ایرانیانی است که قصد درخواست دارند.

توجه ویژه به این سه مورد قبل از آماده کردن مدارک الزامیست :

۱ارائه مدارک درست و حساب شده در این مرحله خیلی مهم است هر مدرکی که ارائه می‌کنید در سیستم اداره مهاجرت ثبت شده و در تمام عملیات مهاجرت قابل رویت است.

۲از ارائه هرگونه مدرک جعلی برای اخذ ویزای کانادا خودداری کنید چون حتی در صورت موفقیت ویزا همیشه در ریسک خواهید بود.

۳اگرمی خواهید پس از پایان ویزای تحصیل در کانادا درخواست ویزای کار پس از تحصیل ا یا درخواست اقامت دائم پس از تحصیل را بدهید، مسیر پرونده شما باید کاملا فکر شده و برنامه ریزی شده باشد. همین امر یکی از دلایل بسیار مهمی است که بسیاری از متقاضیان وکیل مهاجرت حرفه ای استخدام میکنند.

نامه پذیرش تحصیلی کانادا

نامه پذیرش باید توسط دانشگاه برای شما فرستاده شود. برای در خواست ویزای تحصیلی نسخه اصل یا الکترونیکی این نامه را در مدارک خود قرار دهید.

پذیرش مشروط و ویزای دانشجویی کانادا

نامه های مشروط پذیرش نامه‌هایی هستند که در آنها دانشگاه یا کالج، شرط و شروطی را برای ورود به دوره لحاظ کرده است.چنانچه متقاضی بتواند به آفیسر اداره مهاجرت اثبات کند که قادر به رعایت آن شرطها می باشد، در صدور ویزا مشکلی نخواهد بود.چنانچه پذیرش با شرط گزراندن دوره زبان گرفته شده لازم است دقیقا مشخص شود که در خصوص زبان انگلیسی متقاضی چه برنامه ای در دانشگاه وجود دارد.

اگر به طور مشروط پذیرفته شده‌اید بدین معناست که باید در دوره های آمادگی یا پیش نیاز شرکت کنید؛ مثلا در دوره های زبان انگلیسی یا فرانسه به عنوان زبان دوم.لازم است این دوره ها را پیش از آغاز دوره اصلی تحصیل خود تکمیل نمایید.

در صورت دارا بودن پذیرش مشروط معمولاً دولت کانادا ویزا را متناسب با طول دوره پیش نیاز به اضافه یک سال دیگر صادر می‌کند. پس از پذیرفته شدن در دوره اصلی جهت تمدید اقامت به عنوان دانشجو لازم است ویزای تحصیلی جدیدی داشته باشید و استادی پرمیت خودتان را تجدید کنید.

مدارک شناسایی

در زمان درخواست ویزای تحصیلی برای شما و هر یک از اعضاء خانواده‌ شما که شما را در کانادا همراهی می‌کند مدارک زیر الزامی است:

پاسپورت معتبر: کسانی که ویزا را انلاین درخواست می‌کنند:باید تصویر صفحه اطلاعات پاسپورت خود را در وبسایت آپلود کنند. در صورت تایید، باید نسخه اصلی پاسپورت را هم تحویل دهید.

عکس پاسپورتی /رسنلی جدید: درصورتی که ویزای دانشجویی را بصورت آنلاین درخواست می‌کنید لازم است این عکس را در وبسایت اداره مهاجرت آپلود کنید وچنانچه به صورت کاغذی اقدام می‌کنید باید نام و تاریخ تولد در پشت هر عکس نوشته شود. عکسها باید مشخصات خاصی داشته باشد.

مشخصات عکس برگرفته از سایت IRCC  برای ویزای کانادا

عکسها باید به هیچ وجه دستکاری و روتوش نشده باشند. تغییرات غیر معمول روی عکس انجام ندهید و باور داشته باشیدزیبایی شما در این عکس هیچ تأثیری در نتیجه ویزا نخواهد داشت.

چهره شما در عکس کاملا باید خنثی باشد. نه لبخند، نه اخم، هیچ.

اگر آرایش می‌کنید زیاده روی نکنید. چهره طبیعی شما نباید تغییر کند.

استفاده از عینک طبی در عکس مجاز است ولی از لنز های غیر طبی یا عینک های زیبایی نباید استفاده کنید.

رعایت حجاب در عکس ویزا جهت پوشاندن مو مشکلی ندارد ولی استفاده از پوشش هایی که اجزای صورت را می‌پوشانند مورد قبول نیست.

اندازه عکس مورد قبول سه و نیم در چهار و نیم سانتیمترمیباشد که باید از چانه تا بالای پیشانی بین ۳۱ تا ۳۶ میلیمتر باشد.

تمکن مالی ویزای تحصیلی کانادا

اصل اول | باید اثبات کنید توانایی تامین هزینه ها را دارید.

درخواست کننده ویزای تحصیلی باید توان پرداخت هزینه های سال اول تحصیل در کانادا راداشته باشد.. مثلا اگر شهریه متقاضی برای هر سال ۱۵ هزار دلار است، وی باید این مبلغ را به همراه هزینه مربوط به زندگی مربوط به سال اول با ارائه صورت حساب بانکی خود و یا اسپانسر خود به سفارت اثبات کند. تمکن مالی برای ویزای دانشجویی کانادا بسیار پر اهمیت بوده و در صورتی که متقاضی نتواند آن را اثبات نماید، آفیسر ویزای تحصیلی او را مردود خواهد کرد.

اصل دوم | باید نشان دهید که از نظر توانایی اقتصادی در شرایط خوبی هستید.

به عبارتی باید ثابت کنید که می توانید خودتان و اعضای خانواده‌تان که شما را همراهی می‌کنند هنگام اقامت در کانادا از لحاظ مالی حمایت کنید.

مدارک تمکن مالی کانادا

نامه سابقه شغلی: مشخص کنید که مشغول به چه کاری هستید و درآمد شما چقدر است. معمولا جهت اثبات این موضوع باید نامه سابقه شغلی توسط شرکتی که در آن کار می‌کنید را با مهر و امضا مدیر شرکت ارائه کنید.

هر مدرکی که نشأن دهنده درآمد شما باشد.چنانچه خودتان مالک شرکتی هستید مدارک ثبت شرکت را ارائه کنید وچنانچه در جایی استخدام هستید مدارک استخدامی خود را ارائه نمایید. درصورتی که خود اشتغال هستید ارائه قراردادهای کاری‌ شما الزامیست.

اسناد مالکیت که به نام همسر شما و یا خودتان باشد.

صورت حساب بانکی ۴ ماه اخیر

مدرکی که ثابت کند شهریه و هزینه های مسکن را پرداخته‌اید

مدرک بورسیه و تامین مالی برای شما

حساب بانکی شما در کانادا (چنانچه به کانادا پولانتقال داده باشید)

استادی پلن

استادی پلن در‌واقع همان نامه شما برای آفیسر اداره مهاجرت شامل توضیحات شما در مورد تحصیلتان می باشد. مامور ویزا با مطالعه Study Plan شما درک بهتری از شما و اهدافتان خواهد داشت. . در استادی پلن باید به مطالب زیر اشاذه کنید:

چرا می خواهید در کانادا تحصیل کنید.

چرا آن رشته خاص را میخوانید.

چگونه در تحصیل و شغل خود پیشرفت می‌کنید

در پایان دوره تحصیل و پس از ترک کانادا می‌خواهید چکار کنید

به عنوان دانشجو مسئولیت های خود را می‌پذیرید

سازمان ما بعنوان مشاور قانونی مهاجرت کانادا، نامه استادی پلن را برای تمام موکلین آماده می‌کنیم.

نامه دفاعیه وکیل مهاجرت یا همان سابمیشن لتر

به نفع شماست که وکیل مهاجرت داشته باشید. وبسایت اداره مهاجرت به شما و به وکیل شما این امکان را می‌دهد که نامه دفاعیه وکیل به اداره مهاجرت را ارائه کنید. توسط این نامه وکیل شما برمبنای قوانین مهاجرتی از شما دفاع می کند.

اگرچه اداره مهاجرت کانادا امتیاز مستقیمی به فردی که وکیل دارد نمی‌دهد ولی همه میدانیم که داشتن وکیل در دعاوی حقوقی چقدر حیاتی و مثمر ثمر است. پس با این که وکیل برای شما معجزه نخواهد کرد، ولی تجربه و تخصص و شناخت اومی‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

دقت کنید که وکلای غیر رسمی ومشاورین غیر مجاز نمیتوانند این نامه را ارائه کنند.

تمامی پرونده های ثبت شده ازسوی سازمان مهاجرتی نوید توسط مشاور قانونی اداره مهاجرت با نامه سابمیشن انجام می شوند.

CAQ

می خواهید در کبک تحصیل کنید؟ به گواهی پذیرش کبک یا certificat d’acceptation du Québec (CAQ) نیاز خواهید داشت. اگر درخواستتان برای CAQ توسط وزارت مهاجرت کبک تایید شد اما هنوز منتظر دریافت CAQ هستید می توانید با تایید اولیه اداره مهاجرت کبک درخواست ویزای تحصیلی بدهید.

نیازی نیست برای ویزای تحصیلی منتظر اصل CAQ بمانید. اداره مهاجرت کبک در زمان صدور سی ای کیو، یک نسخه را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال میکند.

قوانین دیفر نامه CAQ

اگر پذیرش تحصیلی خودتان را دیفر می‌کنید، معمولا نیازی به اقدام مجدد برای CAQ ندارید. جهت اطمینان در این مورد پیشنهاد می‌کنیم متن نامه سی ای کیو را دقیق بخوانید. در این نامه قوانین دیفر با جزئیات نوشته شده است.

مدرک زبان

برای برخی کشورها مثل کشور هندوستان داشتن مدرک زبان الزامی است. خوشبختانه برای ایرانیان داشتن مدرک زبان الزامی نیست و دریافت ویزا بدون آیلتس امکان پذیر است.

اگر برای گرفتن پذیرش ملزم به ارائه مدرک زبان بودید و در حال حاضر یکی از مدارک زبان را دارید، یا در صورتی که آزمون زبان می‌دهید، تمامی آزمون های زبان استاندارد مانند آیلتس، تافل، دولینگو، کیل و سلپیپ را می‌توانید ارائه کنید.

با وجود اینکه امکان اقدام برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا بدون مدرک زبان وجود دارد ولی اکیدا توصیه می‌کنیم که تا حد ممکن در کشور خودتان روی موضوع زبان کار کنید. هم از نظر مالی و هم از نظر پتانسیل های کاری و هم از جنبه روحی و روانی این امر می‌تواند بسیاربه شما کمک کند و همواره توصیه می‌کنیم که مادامی که در کشور خودتان هستید با بیشترین تلاش، زبان انگلیسی یا فرانسوی (به نسبت نیاز) را تقویت کنید.

ویزای دانش آموزی کانادا

اگر شما هم مانند بسیاری از متقاضیان فرزندتان را برای تحصیل در مدارس کانادا راهی می‌کنید حتما بعد از اپلای در مدارس کانادا و گرفتن پذیرش تحصیلی مدارس، آماده اپلای برای ویزای دانش آموزی کانادا شده‌اید.

گاردین

اگرفرزند شما در مقطع دبستان تحصیل می‌کند طبیعتا یکی از والدین یا قیم قانونی باید همراه فرزند باشند. معمولا تا ده سالگی این موضوع الزامی است. در این صورت گاهی ویزای این فرد را ویزای گاردین کاناد امی نامند.

فرزندان کمتر از هفده سال نیاز به همراهی یکی از والدین یا گاردین درکانادا دارند.چنانچه امکان دریافت ویزای همراه دانش آموز را ندارید درمورد مفهوم کاستودین تحقیق کنید.

کاستودین

فرزند شما نیازمند کسی است که از او مراقبت کند و در مواقع ضروری از او حمایت کند. این فرد کاستودین نامیده می شود. کاستودین باید اقامت دائم یا پاسپورت کانادا را داشته باشد، فرم کاستودین کانادا را امضا کند و در دسترس مدرسه قرار داشته باشد. کاستودین مسئولیت کامل فرزند شما را در کانادا care and support به عهده می گیرد. پیشنهاد می‌کنیم در مورد وظایف کاستودین را در کانادا مطالعه نمایید.

ویزای همراه تحصیلی کانادا

اگرشما توان تنها ماندن را ندارید و نه همسر و فرزندان شما. پس راهکار چیست؟ خوشبختانه کانادا در این موضوع سخاوتمند است و هم برای فرزندانتان و هم برای همسرتان می توانید درخواست ویزای همراه دانشجویی کنید. ضمناً همسر شما امکان کار کردن تمام وقت را در مدت زمان تحصیل آکادمیک شما نیز دارد. فرزندان شما هم از مدارس دولتی کانادا و خدمات تحصیلی به صورت رایگان بهره‌مند هستند. خب چی از این بهتر!

سوال بسیار پرتکرار که تقریبا همه متقاضیان میپرسند: با هم اقدام کنیم یا جدا؟

پاسخ این سوالبستگی به شرایط دارد گاهی اقدام همزمان زن و شوهر برای ویزای دانشجویی کانادا و ویزای کار میتواند مفید باشد و در برخی موارد ممکن است مضر باشد.

مستقل از اینکه جداگانه اقدام کنید یا با هم موضوع مهم این است که از هر کدام از این حالت ها را چطور دفاع کنید.

صدور ویزای دانشجویی کانادا چقدر زمان لازم دارد؟

پروسه ویزای کانادا چقدر طول میکشه؟‌ چقدر طول میکشه ویزا بیاد؟ آیا طولانی شدن جواب ویزای کانادا طبیعیه؟ مدت

روش پیدا کردن طول زمان صدور ویزای تحصیلی کانادا در وبسایت سفارت کانادا

در وبسایت در پایین صفحه سه سوال وجود دارد آن‌ها را به این صورت پاسخ دهید و بعد عبارت Get processing time را کلیک کنید. پس از آن متوسط زمان رسیدگی به درخواست ها را خواهید دید. البته امکان دارد درخواست شما زودتر یا دیرتر رسیدگی شود و هیچ تضمینی برای زمان پاسخ سفارت کانادا وجود ندارد. ضمناً امکان درخواست ویزای فوری کانادا هم وجود ندارد و مواظب باشید که طعمه شیادان نشوید.

دقت کنید که مدت زمان صدور ویزای دانشجویی کانادا بعد از انگشت نگاری شمارش خواهد شد.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

هزینه درخواست استادی پرمیت کانادا ۱۵۰ دلار

هزینه ویزای کار همراه ۲۵۵ دلار

هزینه ویزای توریستی همراه دانشجو ۱۰۰ دلار

هزینه ویزای همراه دانش آموز ۱۰۰ دلار

هزینه انگشت نگاری ۸۵ دلار

جواب ویزای تحصیلی کانادا | رد یا قبول؟

انتظار بعد از انگشت نگاری کانادا

جواب انگشت نگاری معمولا پس از انگشت نگاری در مراکز مربوط به سفارت کانادا در حساب کاربری ویزای شما یا وکیلتان خواهد آمد.

نتیجه ویزا

دو حالت وجود دارد: قبول یا ریجکت.

اگر قبول شدیدباید ویزای خودتان را دریافت کنید.دریافت ویزای کانادا یعنی اصل پاسپورت را به سفارت کانادا یا یکی از دفاتر وک بفرستید تا درچسب ویزای کانادا در پاسپورت شما الصاق شود. پس از آن نامه POE را دریافت و به کانادا سفر کنید. البته قبل از آن با قوانین ورود به کانادا پس از اخذ ویزا آشنا شوید.

اما همیشه دنیا به کام ما نیست و خبر بد ریجکتی را می‌شنویم.

خب دنیا به آخر نرسیده و هنوز اول راه هستید، باید برخیزید و با گرفتن اطلاعات درست در مورد ریجکت ویزای کانادا وارد مراحل پسا ریجکتی شوید. اکنون با مفاهیم جدید آشنا می شوید.

فرم ارزیابی تکمیل کنید

وقت مشاوره رزرو کنید

نامه POE چیست؟

نامه POE (Port of Entry) پس از اینکه درخواست ویزای تحصیلی یا کاری مورد قبول شد برای شما صادر میگردد. شما با این نامه می توانید استادی پرمیت خود را بعد از رسیدن به کانادا دریافت کنید.

بر روی نامه پی.او.ای قسمتی تحت عنوان Permit validity آمده است که می بایست تا زمان اعلام شده در آن قسمت، وارد کانادا شوید در غیر اینصورت درخواست جدیدی باید ثبت کنید. این زمان غیر قابل تمدید است. این نامه تا زمان اعتبار استادی پرمیت معتبر است.

آیا پس از اخذ ویزای کانادا می‌توان دانشگاه یا کالج را تغییر داد؟‌

بله. پس از اخذ تایید نهایی ویزا، امکان این را دارید که از دانشگاه A به کالج B یا دانشگاه C مسیر خود را عوض کنید.

تای چیست؟‌

در مهاجرت، منظور از Tie گره هست. حتما می‌پرسید گره چه ارتباطی با ویزا دارد.

تای یا همان گره یعنی وابستگی های شما به کشور خودتان می‌باشد. برای مثال اگر بگوییم که تای شما با ایران ضعیف است یعنی پس از ترک کشور، پیوند محکمی برای بازگشت به کشور ایران را ندارید.

اکنون زمان آن است که بامفهوم دیگری آشنا شوید: Balance of Ties

زمانی که بالانس تای مطرح می‌شود یک ترازرا در نظر بگیرید که پیوندهای شما با محل زندگی خودتان (مثلاً ایران) در یک کفه این ترازو ترازو و در کفه دیگر پیوندهای شما با کانادا قرارداده شده‌اند. کدامیک سنگین تر است؟ این پاسخ سوال تای است.

آفیسر یعنی چه؟ آفیسر کیست؟

آفیسر ها موجودات فضایی نیستند ؟؟؟؟ آن‌ها نیز دقیقا مثل من و شما انسان هستند. آفیسرها کارمندان اداره مهاجرت کانادا هستند که با حقوق متوسط دراین اداره کار می‌کنند . اکثر آن‌ها از قشر متوسط جامعه با تحصیلات لیسانس یا فوق دیپلم هستند. همانند تنوع فرهنگی کشور کاناد ملیت آفیسرها نیز متنوع است. البته همهانها شهروند کانادا هستند.

با توجه به تعداد بی شمار پرونده هایی که به اداره مهاجرت کانادا سرازیر می شوند، طبیعی است که سر این آفیسرها بسیار شلوغ باشد. منابع آگاه در اداره مهاجرت به وکلا اطلاع دادند که بررسی هر پرونده در اداره مهاجرت چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

اگر سعی کنید تا حد امکان کار آفیسرها راکمتر کنید برای گرفتن نتیجه مطلوب به شما کمک خواهد کرد.

ویزای تحصیلی کانادا در شرایط کرونا

اکنون دانشجویان خارجی چنانچه ویزای تحصیلی آن‌ها تایید شده باشد و نامه پذیرش از یکی از موسسات آموزشی موسوم به DLI که دارای برنامه آمادگی برای مبارزه با کروناست را دریافت کرده باشند می‌توانند به کانادا سفر کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند به صورت آنلاین تحصیل کنند؛ بدون اینکه استحقاق ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد.

اهمیت مشورت با مشاورین خبره در امر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی بسیار بالاست زیرا، انتخاب شهر و دانشگاه و همچنین نحوه بستن فایل ویزای دانشجویی کانادا نیاز به دید حقوقی داشته و در این امرما آمادگی حمایت شما متقاضیان گرامی را داریم  مشاورین معتبر برای اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا باید عضو انجمن CICC باشند. شما می‌توانید نام مشاور رسمی سازمان مهاجرتی نوید را در انجمن مشاورین مورد تایید اداره مهاجرت کانادا بررسی نمایید.

آیا در پرونده های ویزای کانادا از هوش مصنوعی استفاده می‌شود؟

از سال ۲۰۱۴ کانادا روی موضوع هوش مصنوعی و ویزا کار کرده است. اتاوا هنوز استفاده کامل از هوش مصنوعی در پرونده های مهاجرتی را تایید نکرده و اطلاع داده اند که هوش مصنوعی صرفا در مرتب سازی و افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها دخالت داشته است.

آفیسر کیست؟

از سال ۲۰۱۴ کانادا روی موضوع هوش مصنوعی و ویزا کار کرده است. اتاوا هنوز استفاده کامل از هوش مصنوعی در پرونده های مهاجرتی را تایید نکرده و اطلاع داده اند که هوش مصنوعی صرفا در مرتب سازی و افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها دخالت داشته است. در این مقاله استفاده از هوش مصنوعی در پرونده های مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.

آیا امکان گرفتن ویزای تحصیلی کانادا از داخل خاک کانادا وجود دارد؟‌

بله. از داخل خاک کانادا هم می توانید درخواست استادی پرمیت دهید و مشغول به تحصیل شوید. البته قوانین اقدام از داخل با خارج از کانادا متفاوت هستند. برای درخواست استادی پرمیت از داخل خاک کانادا باید ابتدا مقدمات آن را فراهم کنید. باید در دوره کوتاه تری ثبت نام کنید که آن دوره پیش نیاز دوره بلند مدت تری است. پرونده های زیادی را مشاهده میکنیم که به علت رعایت نکردن این فاکتور اولیه مردود می شوند.

آیا در زمان تحصیل در کانادا امکان مسافرت به ایران را دارم؟‌

بله. البته دقت کنید در بازگشت آفیسر می تواند مدارک دال بر اینکه در مرکز آموزشی خودتان ثبت نام هستید را از شما بخواهید. همچنین مطمئن شوید که زمان برگشت ویزا و استادی پرمیت معتبر دارید. ویزای لیبل شده در پاسپورت شما معمولا مولتیپل است و همین موجب میشود که بدون محدودیت بتوانید از کانادا مسافرت کنید.

 

چه عواملی در نتیجه ویزا موثر هستند؟

وظیفه شما این است که بهترین پرونده را به اداره مهاجرت تقدیم کنید. قطعا تحویل بهترین پرونده به اداره مهاجرت هم نمی تواند ویزای تضمینی کانادا را به شما بدهد ولی این حداقل موضوع است. از اینجا به بعد را باید به آفیسر بسپارید. از آنجا که با یک انسان طرف حساب هستید و نه با یک ماشین، پس خطای انسانی هم اجتناب ناپذیر است. حتما دیدید یا شنیده اید که در دادگاه نوع و مدل رفتاری و شخصیت قاضی ها در تصمیم گیری نقش دارد. آفیسرها هم از این موضوع مستثنی نیستند. باز هم تاکید می‌کنیم که با وجود خطای انسانی و ضریب شانس، وظیفه هر فردی این است که بهترین پرونده ممکن را به اداره مهاجرت تحویل بدهد چون حتی در صورت ریجکت شدن امکان پیگیری خطای آفیسرها در دادگاه عالی کانادا وجود خواهد داشت.

 

استادی پرمیت چیست؟

بغیر از برخی موارد خاص، برای دوره های بیشتر از شش ماه باید استادی پرمیت داشته باشید. استادی پرمیت Study Permit مجوزی است که در هنگام ورود دانشجو در کانادا برای او صادر می‌شود. با داشتن استادی پرمیت کانادا، متقاضی مجاز به ماندن و تحصیل در کانادا است. روی برگه استادی پرمیت قوانین تحصیل شما در کانادا نوشته شده که باید با دقت آن را مرور و اجرا کنید.

 

چرا ویزا ریجکت می‌شود؟

اگر با درخواست ویزای تحصیل در کانادای شما موافقت نشود، نامه ای صادر خواهد شد که در آن دلیل یا دلایل ریجکت شدن ویزای کانادا اعلام می‌شود. معمولا دلایل مردود شدن به شرح زیر است:

منابع مالی کافی وجود نداشته

هدف از تحصیل برای آفیسر قانع کننده نبوده و دلایل کافی برای بازگشت با کشور مورد نظر وجود نداشته

دوره تحصیلی مورد نظر

اشکال در بستن فایل ویزا و فرم های ویزای تحصیلی

برنامه تحصیلی نامناسب

وکیل چه کمکی در گرفتن ویزا می‌کند؟‌ وکلای رسمی چه کسانی هستند؟

نقش وکیل طراحی یک مسیر منطقی و بر پایه قوانین است. داشتن وکیل الزامی برای موفقیت در پرونده نتیجه بخش نیست ولی یک وکیل خوب می‌تواند جلوی هر نوع تصمیم اشتباه در پرونده را بگیرد و بهترین شما را به اداره مهاجرت پرزنت کند. طبیعتاً از گرفتن این تصمیم که کجا اقدام کنید که بعدها برای اخذ اقامت به مشکل نخورید تا اینکه چه مدارکی را به چه نحوی به اداره مهاجرت ارائه کنید را وکیل برنامه ریزی و طراحی خواهد کرد. همچنین وکیل اگر قانونی باشد امکان اضافه کردن نامه دفاعیه را برای شما خواهد داشت که در پرزنت شدن بهتر شما در اداره مهاجرت بسیار موثر خواهد بود.

 

آيا ویزای شینگن و سوابق سفر تاثیری در دریافت ویزای دانشجویی دارد؟

طبق قانون داشتن ویزای شینگن یا سابقه سفر یا همان Travel History برای گرفتن ویزای دانشجویی باید برای آفیسرها خنثی یا neutral باشد و آفیسر نمی‌تواند بگوید چون این شخص ویزای شینگن نداشت، من به این فرد ویزا نمی‌دهم. این موضوع مشکل دارد و ما میتوانیم در دادگاه بر روی این نظر آفیسر اعتراض کنیم. بنابراین سابقه شینگن برای ویزاهای کوتاه مدت مثل ویزای دانشجویی و توریستی در نظر آفیسرها باید خنثی تلقی شود و اگر جز این باشد، جای اعتراض را برای شما باز می‌گذارد.

 

آفیسر از من خواسته که شهریه یک سال دانشگاهم را پرداخت کنم. چه کاری باید انجام دهم؟

وقتی که چنین آپدیتی برای شما می‌آید، شما عملاً چاره‌ای ندارید جز این که این کار را انجام دهید. چون احتمالا یا مورد خاصی بوده یا شانسی این اتفاق افتاده و این قرعه به نام شما خورده است. پس شهریه را واریز کنید که جای شک و ترید برای آفیسر باقی نماند.

 

سوالات سفارت کانادا چیست؟

برای ویزای تحصیلی کانادا هیچ سوالی در سفارت پرسیده نمی‌شود. عملا مصاحبه‌ای در کار نیست و همه تصمیمات بر اساس مدرک سابمیت شده شما گرفته می‌شود.

 

استعلام مدارک توسط سفارت کانادا چطور انجام می شود؟‌

اطلاعات دقیقی در این رابطه در دست نیست. طبیعتا اگر هم مدارک برای سفارت کانادا استعلام شوند راه آن را فاش نمی‌کنند. ما در چند سال اخیر مشاهده کردیم که اداره مهاجرت گاها با بانک ها تماس می گیرد تا از صحت مدارک بانکی برای سفارت کانادا مطمئن شود. البته بانک های ایران هم معمولا پاسخ مشخصی به اداره مهاجرت نمی‌دهند. منابع آگاه اطلاع میدهند که اداره مهاجرت کانادا همواره در حالت پیشرفت برای استفاده از ابزار و ربات ها برای چک کردن مدارک است.

 

سابقه بسیج در ویزای تحصیلی تاثیر گذار است؟‌

 سابقه عضویت در نهادهای این چنینی در رده های پایین تاثیری روی ویزا ندارد.

آیا تضمین می‌دهید که من ویزا بگیرم؟

تضمین ویزای متقاضی، کار غیر قانونی است. مشاورین رسمی مهاجرت و عضو انجمن نظارت بر مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا طبق قوانین اداره مهاجرت و سازمان ناظر ICCRC اجازه تضمین دادن را به هیچ عنوان ندارند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که صرفا با گرفتن تضمین نمی‌توان به شرکتی اعتماد کرد در حالی که ممکن است آن شرکت هیچ مشاور رسمی و ثبت شده ای در کانادا نداشته باشد.

سازمان مهاجرتی نوید به تمامی متقاضیان تضمین می‌دهد که کلیه پروسه اخذ ویزای دانشجویی توسط مشاور رسمی مهاجرت به کانادا انجام شود و  پرونده آنها بدون هیچ عیب و نقص و کامل به اداره مهاجرت کانادا ارسال خواهد شد. همچنین در صورتی که ویزای متقاضیان مردود شود، مشاور ما امکان اعتراض به رای آفیسر و پیگیری قانونی مراحل بعدی را دارند.

 

آیا امکان جابجایی ویزای دانشجویی و کار من و همسرم وجود دارد؟

در این مساله یک نکته وجود دارد. ویزای کار همسر به ویزای دانشجویی شما بستگی دارد و در واقع اگر ویزای دانشجویی شما کنسل شود عملا ایشان هم ویزای کارشان کنسل است. بنابراین کاری که باید انجام شود این است که اول  ویزای دانشجویی صادر شود.

 

کدام وک انگشت نگاری کنم بهتر است؟

این موضوع در دریافت یا رد ویزای شما تاثیری ندارد. البته طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی اداره مهاجرت کانادا درصد قبولی و ریجکتی در سفارت های مختلف کمی متفاوت است ولی این تفاوت در حدی نیست که قابل توجه باشد.

آیا برای دیفر کردن دانشگاه مدرک خاصی می‌خواهد؟

خیر، مدرک خاصی نمی‌خواهد فقط شما به دانشگاه درخواست defer می‌دهید و اینکه چقدر زمان می‌برد که defer انجام شود، بسته به دانشگاه شما دارد.

کسی که پرونده اقامت دائم دارد، اگر برای تحصیلی اقدام کند، چه می‌شود؟

بسیار احتمال دارد که ریجکت شوید زیرا از یک طرف شما در پرونده اقامت دائم می‌گویید که قصدتان ماندن در کاناداست اما در پرونده تحصیلی میگویید که من به کشورم باز میگردم. البته این امکان وجود دارد که این کار را انجام دهید که به dual intent بودن نامیده می‌شود. اما چرا باید ریسک کرد؟ باید ببینیم پرونده ای که برای اقامت دائم باز کرده‌اید چقدر شانس دارد.

مهر دادگستری باید بر روی مدارک باشد یا خیر؟

سفارت روی این موضوع حساس نیست اما اگر مهر بزنید بهتر است.

آیا بیمه درمانی برای تحصیل در کانادا اجباری است؟

بله. متقاضی باید حتما تحت پوشش بیمه درمانی باشد. او باید پیش از درخواست ویزا بیمه را خریداری کند. یا این که از نظر مالی بتواند اثبات کند که توان خرید بیمه درمانی را دارد.

چه زمانی اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنم؟

به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه یا مدرسه اقدام به درخواست ویزای تحصیلی کنید. برای رسیدگی به پرونده شما زمان نسبتا زیادی صرف می شود.

 

هزینه مربوط به اپلیکیشن فی ویزای تحصیلی را چگونه پرداخت کنم؟

هزینه مربوط به رسیدگی به پرونده ویزا و همچنین هزینه انگشت نگاری هنگام ثبت مدارک باید پرداخت شوند. در روش آنلاین بعد از ورود به حساب کاربری خود با استفاده از کارت های اعتباری (ویزا کارت، مستر کارت، امریکن اکسپرس، JCB، یونیون پی) هزینه ها را پرداخت کنید.

آیا هزینه های پرداخت شده بابت اپلیکیشن فی در صورت رد شدن درخواست ویزای تحصیلی به من برگردانده می شود؟

خیر، هزینه های پرداخت شده به سفارت حتی در صورت ریجکت شدن نیز مرجوع نمی شوند.

من میخواهم برای کمتر از ۶ ماه در کانادا تحصیل کنم. نیازی به دریافت استادی پرمیت دارم؟

خیر، شما نیازی به اخذ استادی پرمیت برای دوره های تحصیلی کمتر از ۶ ماه ندارید. شما باید تحصیلات خود را در مدت زمان مجاز برای تحصیل به اتمام برسانید. حتی اگر نیازی به دریافت استادی پرمیت نداشته باشید، پیشنهاد می شود تا برای درخواست آن اقدام نمایید تا بتوانید همزمان با تحصیل مشغول به کار شوید یا بتوانید تحصیلات خود را ادامه دهید. برای اخذ استادی پرمیت باید در موسسات معتبر آموزشی کانادا تحصیل کنید.

اگر دلیل اصلی شما برای مهاجرت به کانادا تحصیل برای بیش از ۶ ماه است، باید برای دریافت استادی پرمیت اقدام کنید.

میخواهم مدرسه یا دانشگاه و برنامه تحصیلی خود را تغییر دهم. چگونه می توانم استادی پرمیت خود را تغییر دهم؟

نیازی به تغییر استادی پرمیت در صورت تغییر دانشگاه و برنامه تحصیلی نیست.

آیا افراد زیر سن قانونی می توانند بدون استادی پرمیت در مدارس کانادا تحصیل کنند؟

به صورت کلی، تمام افراد برای تحصیل در کانادا نیاز به اخذ استادی پرمیت دارند. تنها در شرایط زیر این افراد می توانند بدون استادی پرمیت در مدارس کانادا تحصیل کنند:

یکی از والدین شهروند کانادایی باشد و یا اقامت دائم داشته باشد

یکی از والدین اجازه تحصیل یا کار در کانادا را دارد

از زمان صدور ویزا چه قدر فرصت داریم وارد خاک کانادا شویم؟

تا پایان تاریخ اعتبار ویزای تحصیلی‌تان می‌توانید به کانادا سفر کنید.

از این جهت که شما نشان میدهید دانشجوی واقعی هستید، گذراندن دوره پیش نیاز در یک کشور دیگر، نکته مثبتی است ولی تضمینی در این مورد وجود ندارد که اگر این دوره را بگذرانید ویزا می‌گیرید.

 

گذراندن دوره پیش نیاز بر گرفتن ویزای تحصیلی کانادا تاثیری دارد؟

از این جهت که شما نشان میدهید دانشجوی واقعی هستید، گذراندن دوره پیش نیاز در یک کشور دیگر، نکته مثبتی است ولی تضمینی در این مورد وجود ندارد که اگر این دوره را بگذرانید ویزا می‌گیرید.

برای شرکت در دوره زبان در کانادا، چقدر شانس ویزا داریم؟

تقریبا هیچ شانسی برای گرفتن ویزا نیست. اگر صرفا برای دوره زبان اقدام کنید ۹۹درصد ریجکت می‌شوید و فقط ۱ درصد شانس دارید. برای دوره زبان اقدام نکنید. اگر فقط دوره پیش نیاز زبان  برای ورود به دانشگاه لازم داشتید، اقدام کنید.

برای تمکن مالی، ارز آزاد محاسبه می‌شود یا دولتی؟

آفیسر های اداره مهاجرت از نرخ آزاد ارز در ایران خبر دارند و پیشنهاد این است که تمکن مالی را به ارز آزاد حساب کنید.

پول برای ارائه تمکن مالی چقدر باید در حساب بماند؟

تمکن مالی باید به گونه ای باشد که بتوانید ثابت کنید که پول قرضی نیست و بیشتر اثبات این موضوع مهم است. از ۱ ماه تا ۴ ماه می‌توان تمکن مالی را ارائه کرد.

ارائه کارشناسی ارشد اول برای ویزای کانادا کار درستی است یا نه؟

بستگی به چندین فاکتور دارد: اول اینکه شما در آینده از چه روشی می‌خواهید اقامت بگیرید و باید به آن فکر شود. دوم اینکه لیسانس و فوق لیسانس شما چه رشته‌ای بوده و فوق لیسانسی که پذیرش گرفته‌اید چیست؟ موضوع سوم اینکه سوابق کاری شما چطور همه این موارد را پوشش می‌دهد؟ و همچنین سن و گپ تحصیلی شما همه باهم در نظر گرفته می‌شود که ارشد شما ارائه بشود یا خیر.

آیا تعویض پاسپورت بدلیل نزدیک بودن تاریخ انقضا در مرحله پاس ریکویست کار درستی است؟

وقتی پاس ریکوئست می‌آید دیگر تعویض پاسپورت فایده ای ندارد و اگر عوض هم می‌کنید لیبل ویزا چه در پاسپورت جدید و چه پاسپورت قدیمی فرق نمی‌کند . می‌توان با همان پاس پانچ شده هم به کانادا بیایید ولی وقتی اعتبار پاسپورت تمام شد باید آن را تمدید کرد.

 

برای ویزای دانشجویی شخص دیگری غیر از والدین می تواند اسپانسر مالی شود؟

هرفردی می‌تواند ساپورتر شما بشود اما از لحاظ منطقی نیز موضوع را باید در نظر گرفت. به عنوان مثال چرا پسر خاله شما باید ساپورتر شما باشد و باید دلایل کافی داشته باشید.

کدام استان در دریافت ویزای تحصیلی شانس بیشتری دارد؟

برای دریافت ویزای دانشجویی هیچ استانی بر استان دیگر الویت ندارد.

تغییر وضعیت تاهل در زمان اقدام برای ویزا مشکل ساز خواهد بود؟

خیر، چنانچه ظرف 30 روز به اداره مهاجرت کانادا اطلاع دهید.

تاثیر معدل در نظر آفیسر چقدر است؟

چنانچه واحدهایی که پاس نکردید زیاد نباشد، تاثیربسزایی نخواهد داشت.

بیماری های خاص مانند ام اس تاثیری در ویزا دارد؟

چنانچه هزینه درمان بیماری بیش از ده هزار دلار کانادا در سال باشد به علت تحمیل مخارج به سیستم سلامت کانادا درخواست ویزای شما ریجکت می شود مگر اینکه با نشان دادن منابع مالی کافی خود تعهد به تقبل و پرداخت هزینه های درمان خود نمایید.

افزایش شانس اخذ ویزا با پرداخت شهریه امکانپذیر است؟

بلی، کسانیکه شهریه خود را بطور کامل پرداخت میکنند در واقع قصد تحصیل خود را به اداره مهاجرت کانادا نشان میدهند و قطعا در پذیرش ویزای تحصیلی موثر است.

ریسک ریجکتی ویزا چقدر است؟

بطور کلی هیچ کس نمی تواند بطور دقیق میزان و درصد ریسک عدم پذیرش ویزا را تخمین بزند چرا که نتیجه حاصل کار انسان است که ممکن است خطا کند، چنانچه به توصیه های ما توجه کنید و خصوصا پرونده زیر نظر وکیل مورد تایید اداره مهاجرت کانادا تکمیل و ارایه شود درصد ریسک ریجکتی که نسبت به هر شخص متفاوت است، کاهش می یابد.