ویزای همراه کانادا

ویزای همراه

ویزای همراه دانشجوی کانادا به دو طریق قابل اپلای است:

ویزای همراه کاری Open Work Permit یا ویزای همراه توریستی TRV.

فرد همراه کانادا یا همزمان با متقاضی اصلی درخواست میدهد یا پس از دریافت ویزای متقاضی اصلی.

دوران دانشجویی در کانادا زمان خاصی برای شما و خانواده شما خواهد بود. از یک سو باید به فکر درس و مشق و دانشگاه باشید و از سوی دیگر هم زندگی شخصی، خانواده و همسر و فرزندان. به احتمال زیاد دوران سختی خواهد بود. بیایید مثبت هم نگاه کنیم. داشتن خانواده در کانادا می تواند از نظر روحی روانی بسیار موثر و فشار روحی مهاجرت را کم کند.

تعهد کشور کانادا به حفظ انسجام خانواده بدین منظور است که دانشجویان بین‌المللی و اعضای خانواده آنها فرصتی برای تجربه زندگی در کانادا به همراه یکدیگر را داشته باشند. صرف نظر از اینکه این مدت چند ماه و یا چند سال طول بکشد، دانشجویان بین‌المللی در کنار عزیزان و خانواده خود به رویای تحصیل در کانادا دست خواهند یافت.

تعریف همراه – همراه کیست؟‌

همسر یا شریک زندگی

 تفاوت بین همسر (Spouse) و شریک زندگی (Common law partner) .

چنانکه روی کاغذ متاهل هستید و شناسنامه متاهلی و عقد نامه دارید، میتوانید ویزای همراه بگیرید و در غیر این صورت چنانکه شریک زندگی دارید که با او ۱۲ ماه مانند زوج زیر یک سقف زندگی کرده‌اید و از نظر عاطفی وابسته هستید ولی ثبت رسمی ندارید، شریک کامن لا و همراه محسوب و همچنین  میتوانید ویزای همراه بگیرید.

کانادا عقد غیر حضوری را( از طریق تلفن، نمایندگی، فکس، اینترنت و هر طریقی که زوجین بطور فیزیکی در مراسم حضور ندارند) به رسمیت نمی‌شناسد.

فرزندان

فرزندان زیر ۲۲ سال که مجرد باشند فرزندان وابسته شما هستند. اگر سن فرزندان بیشتر از ۲۲ سال است ولی به دلیل مشکل فیزیکی یا ذهنی از نظر مالی به شما وابستگی دارند باز هم فرزندان وابسته شمرده می‌شوند.

فرزند Minor در تعریف مهاجرت چیست؟‌

هر فرزندی که هنوز به سن قانونی نرسیده باشد به عنوان فرزند minor شناخته می‌شود. سن قانونی در استان های مختلف متفاوت است. در آلبرتا، مانیتوبا، انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکچوان سن قانونی ۱۸ سالگی محسوب می‌شود. در صورتی که در بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، سرزمین های شمال غربی، نوا اسکوشیا، نوناووت و یوکان، ۱۹ سالگی ملاک سن قانونی در نظر گرفته می‌شود.

فرزندان کوچکی که قبلاً با حداقل یکی از والدین خود که مجاز به تحصیل یا کار در کانادا بوده‌اند، زندگی می کرده‌اند، نیازی به اجازه تحصیل برای حضور در مدرسه در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و یا متوسطه ندارند. با این حال، به محض اینکه فرزند به سن قانونی در استان محل سکونت خود برسد، باید برای ادامه تحصیل در کانادا اجازه تحصیل دریافت کند.

شرایط ویزای همراه کانادا

اینجا دو پیش نیاز اصلی و مهم داریم:

۱- شما توان تحصیل و تامین هزینه های زندگی در کانادا را برای خودتان و همراهانتان خواهید داشت.

۲- همراه شما گره های کافی برای ترک کشور کانادا در پایان اقامت دارد.

ویزای همسر دانشجوی کانادا

ما در این جا دسته بندی انجام داده‌ایم که کار شما ساده تر شود.

ویزای بازدید یا توریستی همراه کانادا

همسر شما به صورت همزمان یا پس از این که شما ویزای خودتان را دریافت کردید می‌توانند درخواست ویزای توریستی بدهند. برای این درخواست تاییدیه ویزای دانشجویی شما کفایت می‌کند.

در زمان ورود همسر دانشجو به کانادا، آفیسر مرزی تصمیم می‌گیرد که اجازه ماندن در کانادا را تا مدت زمان مشخصی به همسر بدهد. اگر روز روز شما باشد، آفیسر اجازه ماندن را تا پایان استادی پرمیت صادر خواهد کرد. در این حالت مجوز تاییدیه همسر شما ویزیتور رکورد خواهد بود. ویزیتور رکورد تاریخ خروج شما از کانادا را مشخص می‌کند.

با موقعیت ویزیتور همسر شما اجازه تحصیل یا کار در کانادا را ندارد.

تفاوت ویزیتور رکورد با ویزیتور ویزا چیست؟

ویزیتور ویزا مربوط به اجازه ورود شما به کانادا و ویزیتور رکورد مربوط به تاریخ خروج شما از کانادا است. این دو باهم کاملا متفاوت هستند.

ویزای کار همراه کانادا

از داخل یا خارج کانادا امکان اقدام برای اپن ورک پرمیت همسر وجود دارد. برای مجوز کار همسر کانادا جاب آفر هم نیاز نیست.

با اپن ورک پرمیت امکان انجام کار تمام وقت را دارید. البته دقت کنید برای برخی مشاغل مثل مشاغل گروه سلامت یا آموزش مدارس محدودیت هایی وجود دارد که در ورک پرمیت آورده می‌شود.

 معمولا مجوز کاری دارای میزان اعتبار زمانی برابر با استادی پرمیت است.

شرایط اخذ ویزای کار همسر دانشجو Open work permit

همسر شما دانشجوی تمام وقت باشد.

همسر شما در دوره آکادمیک پذیرفته شده یا مشغول به تحصیل باشد. اگر در دوره های پیش نیاز مثل دوره های زبان مشغول به تحصیل باشند امکان درخواست ویزای کار همسر را ندارید.

اپلای اپن ورک پرمیت از داخل یا خارج کانادا؟

هر دو ممکن است. اگر از خارج از کانادا اقدام می‌کنید دقیقا شبیه فردی که استادی پرمیت دریافت می‌کند شما هم نامه POE خواهید گرفت که با ارائه آن در مرز، آفیسر ورک پرمیت را صادر می‌کند.

اگر از داخل کانادا اقدام می‌کنید، پس از ورود با ویزای توریستی، یا به صورت آنلاین یا با مراجعه به یکی از مرزهای مهاجرتی کانادا درخواست خود را ارائه می‌کنید.

مزیت اخذ اپن ورک پرمیت چیست؟

مجوز کار آزاد یا همان Open Work Permit به دارنده آن این امکان را می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند و دیگر نیازی به LMIA یا پیشنهاد کار نداشته باشد. با این حال، مجوز کار آزاد ممکن است در انجام مشاغل خاصی که نیاز به حفظ سلامت عمومی دارد، موارد استثناء داشته باشد؛ مگر اینکه متقاضی تحت معاینات پزشکی مهاجرت قرار بگیرد.

بدین ترتیب نه تنها همسر یا شریک دانشجو فرصت ارزشمند کار در کانادا را بدست می آورد، بلکه در تامین مالی خانواده خود نیز موفق تر خواهد بود.

ویزای تحصیلی همراه کانادا

اگر همسر شما قصد تحصیل در دوره های بیشتر از شش ماه را دارند باید درخواست استادی پرمیت دهند. قوانین درخواست استادی پرمیت از داخل و خارج از کانادا متفاوت است. اگر از داخل خاک کانادا درخواست استادی پرمیت می‌دهید باید ابتدا دوره پیش نیازی را به اتمام رسانده و سپس درخواست استادی پرمیت کنید.

رویه اقدام برای ویزای همراه کانادا

یک راه ممکن برای دانشجو و افراد تحت تکفل او این است که بصورت همزمان تقاضای ویزای خود را ارائه کنند. روش دیگر این است که دانشجو تا زمان دریافت ویزای تحصیلی خود منتظر بماند، و در آن هنگام برای وابستگان همراهش درخواست ارائه کند.

مسائل مربوط به ویزای همراه فرزندان در کانادا

شما یا همسرتان استادی پرمیت یا ورک پرمیت دارید و قصد دارید فرزندتان را به کانادا ببرید (فرزند همراه ویزای دانشجویی)

اگر شما یا همسر شما در حال حاضر در کانادا اقامت کاری یا تحصیلی دارید، فرزند شما می‌تواند بدون استادی پرمیت در مقطع پیش دبستانی، دبستان یا متوسطه تحصیل کند. با تمدید موقعیت کاری یا دانشجویی شما فرزندتان نیز موقعیت خود را تمدید می‌کند.

شهریه فرزندان همراه: در بیشتر مدارس دولتی کانادا شهریه فرزندان رایگان خواهد بود.

فرزندان همراه پس از سن قانونی: دقت کنید، هنگامی که فرزندتان به سن قانونی استانی که در آن زندگی می کنید, برسد، برای ادامه تحصیلات خود در کانادا باید درخواست استادی پرمیت دهد. این درخواست می تواند از داخل کانادا انجام شود.

طول مدت ویزای تحصیلی مدرسه برای فرزندان : اگر پدر یا مادر دارای ویزای کار یا تحصیل باشند، معمولا ویزای فرزند تا آخر مهلت پاسپورت آن‌ها یا به طول مدت ویزای تحصیل یا کار پدر یا مادر خواهد بود.

فرزندان چه مواقعی میتوانند بدون استادی پرمیت تحصیل کنند؟

شما وفرزندتان ویزای توریستی دارید و در کانادا هستید و فرزند شما پیش دبستانی یا مهد کودک میرود.

شما یا همسرتان استادی پرمیت یا ورک پرمیت دارید.

آیا فرزندان با ویزای توریستی می توانند در مدارس کانادا تحصیل کنند؟

بستگی به موقعیت مهاجرتی والدین دارد.

اگر یکی از والدین استادی پرمیت یا ورک پرمیت داشته باشد مشکلی برای تحصیل فرزند بدون استادی پرمیت نخواهد بود. البته فقط در مقطع مدارس.

اگر پدر یا مادر هیچ کدام موقعیت کاری یا تحصیلی یا اقامتی نداشته بشند و آنها هم ویزای توریستی دارند، فرزند فقط در مقطع پیش دبستانی امکان تحصیل بدون استادی پرمیت را دارد و برای تحصیل در مقاطع دیگر باید درخواست استادی پرمیت داده شود.

فرزند شما ویزای دانش آموزی و شما همراه او به کانادا می‌روید (والدین همراه ویزای دانش آموزی)

یکی از والدین یا هر دو والدین با اخذ ویزای توریستی همراه به همراه فرزند دانش آموز وارد کانادا می شوند. در این حالت هیچ کدام از والدین همراه امکان کار یا تحصیل را ندارند. در صورت تمایل برای تحصیل یا کار باید مجوز مربوطه دریافت شود.

آیا فرزند دانشجوی بین المللی در کانادا نیاز به استادی پرمیت دارد؟

فرزندانی که همراه با افراد بزرگسالی که در کانادا دارای مجوز کار یا تحصیل هستند می توانند بدون مجوز تحصیل در مقاطع پیش دبستانی، دبستان و متوسطه تحصیل کنند.

اگر فرزند:           استادی پرمیت مورد نیاز است؟          مدارک مورد نیاز

شهروند کانادایی باشد          خیر       پاسپورت، کارت شهروندی یا گواهی تولد

اقامت دائم کانادا دارد          خیر       سوابق اسکان، تایید اقامت دائم یا کارت اقامت دائم

فرد خارجی که همراه با والدینش در وضعیت توریست است           بله         مهر روی پاسپورت فرزند یا روی پاسپورت پدر و مادر که فرزند به عنوان دختر یا پسر آنها ذکر شده است.

تنها یا همراه با والدینش باشد که ساکن موقت هستند و استادی پرمیت یا ورک پرمیت دارند.         خیر       پاسپورت فرزند یا پاسپورت والدین که فرزند در آن ذکر شده باشد. فرزند ممکن است سابقه ی توریستی داشته باشد. والدین باید مجوز کار یا تحصیل داشته باشند.

پناهنده همراه با والدین یا بدون آنها باشد.           خیر       تعیین نامه واجد شرایط بودن از سازمان مهاجرت. پاسپورت فرزند یا فرزند در پاسپورت والدین ذکر شده باشد یا هر نوع سند سفر یا هویت موجود.

در کانادا باشد ولی وضعیت اقامتی اش مشخص نشده باشد. خیر       پاسپورت فرزند یا فرزند در پاسپورت والدین ذکر شده باشد یا هر نوع سند سفر یا هویت موجود.

تمدید ویزای همراه کانادا

اگر در مدتی که در کانادا هستید قصد تمدید یا تغییر شرایط اقامت خود را داشته باشید، باید درخواست مجزایی را ارائه دهید. مطمئن شوید که تاریخ انقضای مجوز تحصیل خود را کنترل می کنید و حداقل ۳۰ روز قبل از آن تاریخی برای تمدید اقامت خود اقدام کنید.

برای تمدید ویزای همراه باید فردی که ویزای شما به او وابسته است (همسر یا فرزند شما) را کنترل کنید و مطمئن شوید از هر لحاظ مشکلی نداشته باشد. مادامی که فرد اصلی پرونده مشکلی ندارد شما امکان درخواست تمدید ویزای همراه را دارید.

مدت زمان رسیدگی ویزای همراه

نحوه چک کردن مدت زمان صدور ویزای همراه دانشجویی در سایت سفارت کانادا

https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/application/check-processing-times.html

پس از باز کردن لینک بالا، در قسمت پایین صفحه سه سوال پرسیده شده را به شکل زیر پاسخ دهید و سپس دکمه Get processing time را بزنید. سپس میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها را مشاهده خواهید کرد. البته دقت کنید که ممکن است پرونده شما زودتر یا دیرتر از این زمان رسیدگی شود و متاسفانه هیچ گارانتی در مدت زمان جواب سفارت کانادا وجود ندارد. چیزی هم به نام ویزای فوری کانادا اساسا وجود ندارد و مراقب باشید که طعمه گرگان نشوید.

امکان دریافت ویزای کار برای همراه متقاضی تحصیل در کانادا وجود دارد. همسر و فرزندان متقاضی می‌توانند مادامی که او مشغول به تحصیل است، از یکی از روش هایی که در این مطلب به آن پرداختیم، او را در کانادا همراهی کنند. اخذ ویزای کار همراه دانشجو برای بسیاری از متقاضیان پروسه استرس آور و نگران کننده‌ای است. ما این نگرانی را همواره درک کرده و با افزایش دانش خود از قوانین مهاجرت و یافتن راه‌های بهتر برای افزایش شانس ویزا در کنار موکلین خود هستیم.

فرم ارزیابی تکمیل کنید

وقت مشاوره رزرو کنید

آیا می توانم یک فرم اپلیکیشن ویزا را برای تمام اعضای خانواده خود تکمیل کنم؟

خیر. هر شخصی باید فرم های مخصوص به خود را برای سفر های دسته جمعی تکمیل کند. همچنین متقاضیان ۱۸ سال و به بالا باید فرم Family Information را نیز تکمیل کنند. والدین افراد زیر ۱۸ سال آن ها را در پر کردن فرم ها یاری می کنند و آن ها را امضا می کنند.

مدارک لازم برای ویزای همراه کانادا چیست؟

اگر همسر یا فرزند شما به همراه شما به کانادا می‌آیند باید سند ازدواج و شناسنامه آن‌ها را نیز ارسال کنید.

آیا همسر من می تواند در کانادا کار کند؟

بله، در بیشتر مواقع همسر شما می تواند در کانادا کار کند. البته که همسر شما برای کار در کانادا باید برای دریافت ورک پرمیت اقدام کند. در بعضی مواقع همسر شما می تواند با دریافت مجوزی تحت عنوان open work permit برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند. در بعضی موارد نیز همسر شما باید برای کار در بعضی مشاغل خاص مجوز work permit را برای کارفرمایان خاص دریافت کند.

آیا فرزندان وابسته من می‌توانند در کانادا کار کنند؟

فرزندان وابسته شما باید درخواست ورک پرمیت بدهند تا بتوانند در کانادا کار کنند. شرایط دریافت ورک پرمیت برای آن‌ها مشابه شرایط شما است. در بیشتر مواقع فرزندان وابسته شما باید برای شغل خاصی درخواست ورک پرمیت بدهند. کارفرمایان این مشاغل خاص باید دارای مدرک LMIA باشند تا بتوانند افراد را برای کار در این مشاغل استخدام کنند. لازم به ذکر است در بعضی مواقع فرزندان وابسته شما ملزم به انجام معاینات پزشکی نیز هستند.

آیا همراه (مادر یا پدر) دانش‌آموز می‌توانند در کانادا کار کند؟

خیر. همراه دانش آموز چون با ویزای توریستی در کانادا اقامت دارد، اجازه کار ندارد. برای دریافت اجازه کار باید درخواست ورک پرمیت داد که اغلب نیز نیاز به دریافت جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی خواهد بود.

من سیتیزن کانادا هستم اما همسرم نیست. آیا همسرم می تواند در کانادا کار کند؟

بستگی به وضعیت مهاجرتی همسرتان دارد:

  • اگر همسر شما اقامت دائم کانادا را داشته باشد، می تواند در کانادا کار کند.
  • اگر همسر شما با ویزای اقامت موقت در کانادا است، باید برای اخذ ورک پرمیت جهت کار اقدام کند.
    • اگر مجوز اقامت موقت همسر شما ۶ ماه یا بیشتر اعتبار داشته باشد، می تواند از داخل خاک کانادا درخواست ورک پرمیت خود را ارائه کند.

 

آیا امکان جابجایی ویزای دانشجویی من با ویزای کار همسرم وجود دارد؟

در این مساله یک نکته وجود دارد. ویزای کار همسر به ویزای دانشجویی شما بستگی دارد و در واقع اگر ویزای دانشجویی شما کنسل شود عملا ایشان هم ویزای کارشان کنسل است. بنابراین کاری که باید انجام شود این است که اول ویزای کار همسر به ویزای دانشجویی تبدیل شود.

 

آیا برای دوره زبان به همسر ویزای کار می دهند؟

خیر برای دوره زبان ویزای تحصیلی یا کار صادر نمی شود.

آیا موضوع common law partner برای ایرانیان قابل اثبات نیست؟

خیر ولی با توجه به وجود قوانین اسلامی اثبات آن دشوار تر است.

سیاست های کانادا در مورد ویزای همراه به چه شکل است؟

سالانه نزدیک به یکصد هزار دانشجوی بین‌المللی جهت تحصیلات عالی و دریافت مدارک معتبر دوره های پس از دبیرستان، از سراسر جهان به کانادا مهاجرت می کنند. سیاست‌های مهاجرتی سخاوتمندانه کانادا این اجازه را به دانشجویان بین‌المللی می دهد تا همسر و فرزندان کوچکتر از سن قانونی خود را جهت کار یا تحصیل در کانادا به همراه بیاورند. بدین ترتیب کلیه اعضای خانواده درجه یک دانشجو می توانند از تجربه زندگی در کانادا بهره مند شوند.

 

آیا فرزند دانشجوی بین المللی در کانادا نیاز به مجوز تحصیل دارد؟

کودکانی که همراه با افراد بزرگسالی که در کانادا دارای مجوز کار یا تحصیل هستند می توانند بدون مجوز تحصیل در مقاطع پیش دبستانی، دبستان و متوسطه تحصیل کنند.